Red Bull anklagar Ferrari för fusk

Foto: Dunbar/LAT/REX/Shutterstock / Rex Features
Red Bull anklagar Ferrari för fusk
SPORTBLADET

Ferrari och Sebastian Vettel är snabbast.
Men konkurrenterna hävdar att de fuskar.
– Det handlar om golvet, efter en viss distans så rör det sig, hävdar Red Bulls Helmut Marko.

Ferrari har inlett säsongen med en seger och en andraplats genom Sebastian Vettel. Han var också snabbast under båda dagens pass inför Bahrains GP, trots att han drabbades av ett elfel under den andra träningen.

– Plötsligt var allt bara svart. Vi vet itne vad som hände, det verkade vara en kortslutning av något slag, säger Vettel.

– Rätt som det var kom allt tillbaka igen.

Unde den andra träningen körde Vettel ett varv på de supermjuka däcken på tiden 1:31.310 , inom en tiondel återfanns tvåan och trean, Valtteri Bottas (Mercedes) och Daniel Ricciardo (Red Bull). Fyra slutade Ferraris Kimi Räikkönen (+0,168 ). Mercedes Lewis Hamilton var ungefär tre tiondelar bakom, men det finns en enkel förklaring till det. När han var ute på sitt snabba varv stod Nico Hülkenbergs Renault i kurva tio vilket gjorde att britten fick sänka farten.

Red Bull anklagar Ferrari för fusk

Ferrari har tagit ett stort steg framåt under vintern och Vettel har haft en tuff kamp med Hamilton under de första två loppen, medan Red Bull har halkat efter och enligt konkurrenterna beror det på att Ferrari hittat ett sätt att kringgå reglerna.
– Det handlar om golvet, efter en viss distans så rör det sig neråt, säger Red Bulls motorsportkonsulent Helmut Marko till motorsportmagazin.
– Vi är inte polisen, det är FIA (internationella bilsportförbundet) och de måste ta tag i det. Vi kommer inte att göra någonting officiellt.

FIA har gjort flera olika mätningar och godkänt golvet på Ferraris bil, men enligt Helmut Marko bör det komma en regeländring, eller i alla fall ett förtydligande.
– På de ställen som man testade det var det okej. Vi får avvakta vad som händer den officiella vägen, men om vi ska titta hur det har varit tidigare så...när det gällde oss senast så var de väldigt snabba med att göra en förändring. Trycket ändrades från ett lopp till ett annat från 50 till 100 kg och man mätte på ett annat sätt. Den gången var FIA riktigt snabba.

Tungt för Ericsson

För Sauber och Marcus Ericsson var det återigen en dag långt ner i fältet. Svensken var 17:e man på båda träningarna. Hans teamkollega Pascal Wehrlein var 18:e förare på den första och 19.e på den andra.
– Vi kunde köra många varv i dag på olika typer av däck och det var positivt. Allt som allt lyckades vi samla mycket information, säger Marcus Ericsson.
– Samtidigt är det tydligt att vi måste förbättra oss. Vi måste analysera den data som vi har samlat ihop i dag och ta flera steg framåt under helgen.
Morgondagens kval startar kl 17.00

ARTIKELN HANDLAR OM