”STCC 2017 blir succé”

Veteranen är övertygad inför premiären

Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG / BILDBYRÅN
Veteranen: STCC 2017 blir succé
SPORTBLADET

Under 16 år har mycket förändrats.
Men Mattias Andersson finns kvar.
– I år blir det succé, säger han.

2001 återvände Mattias Andersson till Sverige och STCC efter ett ha tävlat internationellt ett antal år. När säsongen startar med ett helt nytt reglemente är han fortfarande kvar.

– Det är väl det fjärde tekniska reglementet sedan jag började, men den här gången känns det riktigt bra. Det lockar många bilar och många förare, säger Mattias Andersson.

– Dessutom är årets bilar sådana man ser på gatan, de är modifierade, men de ger en rolig racing med flera dueller.

Till årets premiär är 24 förare, 15 team och fem bilmärken anmälda. Det betyder att det är nästan dubbelt så många bilar på banan som för ett år sedan.

”STCC 2017 blir succé”

Tillbaka är den tidigare mästaren och WTCC-föraren Fredrik Ekblom som ersätter rallycrossföraren Johan Kristoffersson den första helgen, där finns Robert Dahlgren som kört WTCC och Mikaela Åhlin-Kottulinsky som även kör det tyska mästerskapet ADAC GT Masters.

Och så finns Mattias Andersson kvar - killen som sedan 2001 kämpat för att en gång bli mästare.

– Det har blivit några delsegrar, men jag vill upp på pallen regelbundet. Jag vill bli mästare, det är det som driver mig. Det är lite av en drog det där, för när man blivit det så vill man säkerligen bli det en gång till.
I år har det skett stora förändringar i regelverket.

Nya regler

I år är det ett TCR-reglemente med tre kval och tre race.

– Jag tror att set blir succé i år, tittar man tillbaka var de bästa mästerskapen 2010 och 2011 då vi hade internationella förare, sedan har det blivit färre förare och publiken minskade, men nu är vi på väg tillbaka, säger Mattias Andersson.

– Publiken kommer igen, det är roligare racing och när det är fler bilar på banan så blir det också fler fajter. Det enda negativa är väl om flera bilar krockar att det blir ett tunnare startfält i det sista loppet, men jag tror inte att det ska vara någon förre fara. Årets mästerskap blir ett av de bästa.

FAKTA

Nyheterna i STCC:

7 deltävlingar.
24 förare, 15 team och 5 bilmärken.
TCR (Touring Car Racing), utgår från modifierade, framhjulsdrivna standardbilar med turbomotorer på max 2,0 liter. Effekten ligger på ca 330 hästkrafter.
Tävlingsformat
Dag 1
Test 1 60 min
Test 2 60 min
Q1 15 min alla bilar
Q2 10 min Topp 10
Q3 5 min Topp 5

Dag 2
Warm up (15 min)
Race 1 (max 15 min)
Race 2 (max 20 min)
Race 3 (max 25 min)

Poängskala enligt FIA: 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1
Bonuspoäng – 1 poäng för pole position i varje heat

Placeringsvikter
De tre bästa poängplockarna i varje deltävling får placeringsvikter 30, 20 och 10 kg i sin bil i hela nästkommande deltävling.