Så ska F1 överleva coronakrisen

Regeländring skjuts upp och diskuterar två GP per helg

avAnna Andersson

Publicerad:
Uppdaterad:
Foto: Hassan Ammar / TT NYHETSBYRÅN

För första gången sedan 1954 kör inte F1 i Monaco. Säsongen startar tidigast i juni.

Det är långt i från de enda stora förändringarna inom Formel 1.

Där påverkar coronakrisen även framtidens regler och redan till hösten kan två lopp avgöras samma helg.

År 2021 skulle Formel 1 kliva in i en ny era, med fräckare bilar, jämnare fajt på banan och ett bättre underhållningsvärde. En förändring som varit planerad i flera år, men där de sista besluten tog under avslutningen av förra året.

Nu skjuts den på framtiden.

Nästa år, 2021, kommer F1 att tävla med samma bilar som i år och det nya reglemente kommer att införas först 2022 - med ett undantag. Det planerade budgettaket på 1,75 miljarder kronor införs redan till 2021. Beslutet måste godkännas av det internationella bilsportförbundets (FIA:s) världsråd, men det är en formsak.

Planerar för säsongsstart i juni

Även årets säsong har drabbats hårt. VM-premiären i Australien ställdes in någon timme innan den första tärningen skulle inledas och sedan dess har ytterligare sju deltävlingar ställts in eller skjutits på framtiden. För första gången sedan 1954 kommer inte deltävlingen i Monaco att genomföras. Den har strukits ur programmet. Arrangören anser att det är omöjligt att stänga av en så stor del av stadens gator under en senare del av säsongen.

Enligt den nuvarande planen ska årets säsong starta i Baku den 7 juni.

– Vi arbetar hårt för att vi ska kunna starta säsongen 2020 så snart som möjligt, säger F1:s chef Chase Carey i ett uttalande och han förklarar att teamen inte kommer att kunna påverka utformningen av en ny tävlingskalender för 2020.

– I ett möte har vi fått fullt stöd för att vi ska kunna genomföra så många lopp som möjligt i år.

Två lopp under en tävlingshelg

Därför går teamen redan nu på lov, tidigare har F1 stängt sina fabriker under två veckor i augusti. I år förlängs den åtgärden till tre veckor och den genomförs redan nu för att det ska vara möjligt att köra ett par av de uppskjutna loppen i augusti, mellan deltävlingarna i Ungern och Belgien.

– Planen är nu att vi ska ha ett intensivt program över sommaren och fram till december och att vi där ska ta igen de loppen som skjuts upp. Så att tävlingskalendern till slut hamnar på ungefär 18 lopp, säger Red Bulls motorsportkonsulent Helmut Marko till österrikiska ORF.

Det skulle i så fall innebära att fyra av årets deltävlingar stryks och F1 kommer ner på det antalet som genomfördes för ungefär tio år sedan. Enligt det sportsliga reglementet måste minst åtta deltävlingar genomföras under en VM-säsong.

– Ett alternativ för att lyckas med det är att vi tar bort fredagen och låter tävlingshelgen bli två dagar så att vi hinner resa, det pratas också om att vi ska köra två lopp på vissa utvalda banor, berättar Marko.

Det är ett alternativ som används inom andra mästerskap, bland annat i F1:s supporterserie Formel 2.

F1-bloggen med satsningen ska ge race redan till helgen.

ANNAS MOTOR - så berörs motorsporten av corona

E-Sport
När F1 har tvingats till vila satsar Formula 1 på E-sport. Den 22 mars lanserar Formula 1 en ny e-sportsatsning under namnet F1 Esports Virtual Grand Prix Series där flera F1-förare ska tävla mot varandra. Ett E-sportrace kommer att ersätta alla de uppskjutna loppen fram till och med maj, som det ser ut i nuläget. Tävlingarna avgörs på banorna i Bahrain, Vietnam, Kina, Nederländerna, Spanien och Monaco, men inga VM-poäng delas ut.
Formel 1
F1 sköt upp de fyra första deltävlingarna, nu har man även skjutit upp comebacken på Zandvoort i Nederländerna och deltävlingen i spanska Barcelona. Monacos VM-deltävling är inställt för första gången sedan 1954. Målsättningen är att starta säsongen i Baku den 7 juni. F1 har dessutom förlängt sommarlovet från två till tre veckor och lagt in det nu, i mars/april. Det gör att man kan tävla under augusti 2020. Planen är att genomföra säsongen mellan juni och december, det pratas om att vissa tävlingshelger kan bli två dagar, under andra helger kan det köras två lopp.
Rally-VM
Mexikos VM-rally avslutades i förtid och den VM-deltävling som skulle ha avgjorts i Argentina den 23-26 april skjuts upp.
IndyCar
Målsättningen är fortfarande att starta säsongen med Indianapolis Grand Prix den 9 maj och att genomföra Indy500 den 24 maj.

VM i rallycross
Premiären skulle ha genomförts i Barcelona den 18-19 april, men har skjutits upp. Det har även deltävlingen i Portugal som skulle ha genomförts 2-3 maj. Inga nya datum är bekräftade.

MotoGP
Det är tänkt att säsongen ska starta i Spanien den 3 maj, men nu förutspår Paolo Ciabatti, sportdirektör hos Ducati, att säsongen startar först i juni eller juli. Han räknar med att mästerskapet hinner med 17 eller 18 lopp fram till i december.
WEC
Det klassiska 24-timmarsloppet i LeMans, Frankrike, har flyttats från den 13-14 juni till den 19-20 september.
WTCR
2020 blir det blir inget lopp på Nürburgring i samband med det klassiska 24-timmarsloppet. Tävlingen skulle ha genomförts 23-24 maj, men flyttas till i september. Då tävlar WTCR i Asien.

NASCAR
Det amerikanska mästerskapet skjuter upp ytterligare fem deltävlingar. Den nya målsättningen är att starta i Martinsville den 9 maj. Målsättningen är att även säsongen 2020 ska innehålla 36 lopp.
MotoCross
Även VM-deltävlingarna i Italien och Tyskland har skjutits upp. Det är stora förändringar i VM-programmet, men som det ser ut nu startar säsongen om i Ryssland den 7 juni och avslutas i Argentina den 22 november. SM-deltävlingarna i Landskrona och Linköping ställs in.

STCC
Än så länge ligger premiären kvar på Knutstorp den 15-16 maj, men det kan ske en förändring.
Enduro
SM-helgen i Tibro den 9-10 maj skjuts.

Laddar Live Upplevelse
Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1