Andersson: Körde snabbt, smart och fokuserat

SPORTBLADET

...men att kräva poäng i varje lopp vore fel

Foto: Marcus Ericsson (i blågul bil till höger bak i bilden).

Premiärsäsongen var tuff, men årets första tävlingshelg var ännu tuffare.

Då visade Marcus Ericsson att det tunga 2014 har gett honom någonting mycket viktigt. Han har utvecklat förmågan att kunna koppla bort världen utanför hjälmen.

Veckan inför årets F1-premiär har varit allt annat än enkel för samtliga medlemmar i Saubers stall. Den tidigare testföraren Giedo van der Garde fick sparken efter förra säsongen, han anser dock att hans kontrakt är bindande och att han ska köra för stallet i år. Därför stämde han Sauber i både Schweiz och Australien, och fick rätt.

Fram till dess att han i lördags avsade sig sin rätt till att köra tävlingen i Melbourne var det mesta rörigt.

Van der Garde testade Ericssons bil i Ericssons overall, ingen av stallets bilar körde den första träningen, under den andra gick hjulupphängningen sönder på svenskens bil och i kvalet fungerade ingenting för Ericsson.

Genomtänkt taktik

För ett år sedan hade det påverkat Marcus Ericsson.

I går rann det av honom. Han satte på sig den gulblåa hjälmen, kopplade bort världen utanför och koncentrerade sig på det han skulle göra.

Han fokuserade på att köra racerbil snabbt och smart.

En genomtänkt taktik, han bytte till mjuka däck i samband med ett tidigt depåstopp när säkerhetsbilen var ute på banan, gav honom säkerligen poängplatsen. Men när han sedan gjorde en miss och tvingades till ännu ett depåstopp så antog han utmaningen. Två varv före mål körde han ikapp och om Carlos Sainz, Toro Rosso. Där och då visade han hur viktiga kunskaperna han har med sig från 2014 är.

Hylla, men rusa inte i väg

Han klarade av att tackla svårigheter, lägga dem bakom sig och hålla fokus. Det gav honom en åttonde plats, hans första VM-poäng och Sveriges första poäng sedan 1989 då Stefan Johansson körde in som trea i Portugal.

Marcus Ericsson ska hyllas för sin insats i Australien, men förvänta er inte att han ska köra in på poängplats varje lopp. Självklart ska alla svenska fans ha förhoppningar, men inte ställa de kraven. Inte än.

Australiens GP är ett undantag i kalendern, i Albert Park kan förare som under resten av säsongen kämpar längre ner i fältet ta många poäng.

Ni minns säkert att debutanten Kevin Magnussen, McLaren, var tvåa där förra året. 2013 vann Kimi Räikkönen, Lotus och de båda bilarna från Force India körde in på poäng, ett år tidigare vann Jenson Button som inte hade någonting med kampen om VM-titeln att göra. Den listan går att göra väldigt lång.

En oroande detalj

I år var det dessutom ett stort manfall under loppet, bara elva av 20 anmälda bilar gick i mål (fem av dem försvann redan före start).

En annan oroande detalj är de rättsliga förhandlingar mellan Sauber och Giedo van der Garde som fortsätter i veckan. Vad de mynnar ut vet ingen än så länge. Enligt domstolen har Van der Garde rätt till en förarplats, han vill ha den och när han har sett bilen ta 14 VM-poäng så lär hans längtan efter att köra den knappast ha blivit mindre.

Felipe Nasr rivstartade sin debut, det räckte till plats fem. Marcus Ericsson gjorde ett bra lopp, men för fans och media utanför Sverige var det kollegan som fick Sauber att skina.

Mercedes var precis lika överlägsna som förväntat. Världsmästaren Lewis Hamilton vann före Nico Rosberg. Därefter gav Sebastian Vettel Ferrari liv igen när han slutade trea i sin debut. Det ser ut som om det kan bli en kamp om platserna bakom Mercedes redan under inledningen av säsongen.

Sauber har inte gjort en så bra säsongsstart sedan man avslutade samarbetet med BMW och de 14 poängen som förarna körde in är värda miljoner i prispengar inför 2016. Med tanke på vilken finansiell situation stallet befinner sig i kan det tillskottet verkligen göra skillnad i framtiden.

ARTIKELN HANDLAR OM

Sauber F1

Formel 1

Motorsport