Ekström: ”Jag måste vara före Spengler”

avAnna Andersson

Publicerad:
Uppdaterad:

Audiföraren Ekström är ensam mot tre Mercedesförare

Foto: mattiasekstrom.se
Mattias Ekström har en tuff uppgift framför sig, han har tre Mercedesförare att slå.

Fem lopp kvar.

Nu måste Mercedes stoppas.

– Ska jag vara krass så måste jag kvala in som etta, starta som etta och köra i från dem, säger Mattias Ekström.

Svensken är Audis bästa förare i DTM, men han är bara fyra. Framför honom ligger tre förare från Mercedes. Leder gör Bruno Spengler med 44 poäng, Ekström har 28.

Måste slå Spengler

– Ska jag ha en chans på titeln så måste jag vara före Spengler i mål, så är det, säger Mattias Ekström inför loppet på Brands Hatch.

Och efter den tävlingen återstår fyra lopp den här säsongen.

– Det känns som om det är dags nu, allt pekar uppåt, säger svensken som har haft en ganska rörig säsong, han har varvat en seger med riktiga bottennapp och misstag.

– Nu handlar det om att gå tillbaka till basic med inställningarna, så som vi låg för några helger sedan när vi var med och körde om segrar, säger han.

– Men den stora skillnaden är väl att vi har andra däck i år och de uppfattas annorlunda än de tidigare däcken. Det är svårare att få till inställningarna optimalt på bilen, det som är kanon den ena dagen och så gör man ingen ändring, men nästa dag kan samma sak vara riktigt dåligt. Det svåra är att vi inte har hittat lösningen på problemet, vi vet inte varför bilen reagerar så olika. Enkelt förklarat är det problemet och det måste vi lösa.

Vilken målsättning har du inför helgen?

– Att ta fler poäng än Spengler och vara före de som är före mig i mästerskapet.

Under DTM-uppehållet var Mattias Ekström återigen i USA och testade Nascar – den här gången på en ovalbana. Sedan dess har det ryktats om att han ska köra i USA nästa helg.

– Nej, det var någon tysk tidning som skrev det.

Ligger det något i det?

– Jag har inte fått någon förfrågan.

Har du haft kontakt med teamt efter testet?

– Nej, så jag har inte lagt något krut på det. Det är DTM som gäller.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

DTM

WTCC