Så ska formel 1 revolutioneras

SPORTBLADET

"Nu kan vi ge fansen vad de vill ha - nämligen kampen"

Formel 1 ska revolutioneras. Med en helt ny bakvinge.

- Det är jättebra, därmed kommer sporten allt närmare sitt ursprung, säger den trefaldige världsmästaren Niki Lauda.

- Förändringarna ger oss överraskningar, mycket spännande.

Foto: Legenden Niki Lauda och bilsportförbundets president Max Mosley hoppas att de nya reglerna kommer till användning redan 2007.

Förslaget kommer från det internationella bilsportförbundet (FIA) och dess president Max Mosley. Han vill göra sporten säkrare, men också mer spännande och med fler omkörningar under loppet. Redan till nästa år förändras kvalet, bilarna körs med V8 -motorer och dessutom blir det återigen tillåtet att byta däck.

Men till 2007 hoppas Max Mosley på den stora revolutionen.

Omkörningar

En helt ny bakvinge, i två delar.

Detta görs för att det ska bli betydligt enklare att köra om. Med den nya bakvingen ska luftmotståndet bakom bilen minska och det ska bli lättare för den bakomvarande bilen att lägga sig i rygg och köra om.

- Med den vingen kan vi ge F1-fansen precis det som de vill ha, nämligen kampen hjul mot hjul och många omkörningar, säger Max Mosley enligt F1-total.

- Den bakomvarande bilen får ett mindre luftmotstånd och i vissa fall kan det göra så att en långsammare bil kan hänga med en snabbare bil och få fördel av detta.

Max Mosley kallar förändringen den mest radikala sedan bakvingen infördes och han menar att det är just den förändringen som kan lösa problemet med att det är allt för få omkörningar under tävlingarna. En annan förändring är att det återigen blir en däckleverantör och att de räfflade däcken försvinner.

- Vi hoppas att stallen vill samarbeta med oss för att optimera de här revolutionerande idéerna och så att dessa aerodynamiska fördelar kan införas redan till säsongen 2007 och vi inte behöver vänta till 2008, säger Max Mosley.

Stallen måste godkänna

För att förändringen ska kunna ske redan till 2007 måste minst åtta stall godkänna den. Det stora problemet för stallen kan bli att få med sponsorerna eftersom en av de bästa reklamplatserna försvinner om vingen delas.

Anna Andersson

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport