"Det kan gå åt helvete fort"

Foto: ERIK KARLSSON
SPORTBLADET

LA CLUSAZ. Kortare sträcka än tänkt på en kortare varvbana än tänkt.

Då fruktar åkarna ett kaoslopp i La Clusaz.

– Det kan gå åt helvete fort, säger Jens Burman.

Johan Olsson skrattar lite när han får frågan vad han kan tänkas göra på 15 kilometer masstart i fri stil.

– Ja, bryta stavar kan man göra och köra av banan kan man göra. Det är väl det, säger han skämtsamt.

Och visst låter det i överkant dramatiskt, men faktum är att dagens masstart i La Clusaz kan blir ordentligt stökig. Från början var det tänkt att vara 30 respektive 15 kilometer skiathlon men på grund av snöbristen väntar nu i stället 15 respektive 10 kilometer masstart i fristil – på en snösträng som mäter drygt 1,8 kilometer.

– På herrsidan kommer vi definitivt ha en varvräknare, säger landslagstränaren Johan Granath.

”Inte lämpligt”

Men varven är troligtvis åkarnas minsta problem.

Eftersom banan löper upp och ner längs en sluttning med flera ganska tvära kurvor blir den så kallade dragspelseffekten extra märkbar. Fälten, med 66 respektive 80 startande, dras ut på toppen och trycks ihop in i backarna där banans bredd dessutom inte öppnar för mycket mer än två åkare i bredd.

– Ja, det blir speciellt. Banan är som den är och det kommer bli tajt. Man måste fajtas om en placering hela tiden. Du måste vara med i toppen från början av loppen annars blir det den här dragspelseffekten och är man inte där kan det gå åt helvete fort, säger Jens Burman.

Vad tycker du om masstart här?

– Nej jag är inget fan, det ska väl få finnas masstart men det är inte lämpligt att lägga in det på 15 kilometer på den här banan.

Maria Rydqvist hoppas kunna avancera från sin 28:e startposition ganska snabbt för att få ett lugnare lopp.

– Det blir lite lotteri, det kommer att vara jättetrångt. Det är bara att hoppas att man inte blandar sig in i någonting. Vurpar den framför så är det kört.

”Kan bli kaosartat”

Stina Nilsson kommer från två oturshelger där hon ramlat och brutit stavar i sprintloppen. Hon hoppas ändå att hennes sprintvana ska göra nytta.

– Ja det kan jag nog ha nytta av, samtidigt får man inte vara för kylig för det blir svårbedömt med dragspelseffekten, folk kommer att komma runt omkring en och det kommer nog bli lite kaosartat.

– Jag tror det viktigaste är att inte stressa upp sig och tänka att det inte är ett varv som gäller. Det är ändå fem varv, det är nyckeln.