Stora problem för Marcus Ericsson

avAnna Andersson

SPORTBLADET

”Frustrerande, man vill ju köra”

Melbourne. Ett varv på den första träningen.

Ett varv på den andra.

Problemen fortsätter för Marcus Ericsson.

– Lite frustrerande, man vill ju köra, säger han.

Under nattens första träning hann Marcus Ericsson köra ett installationsvarv, sedan fick han parkera och kliva ur bilen. Det var ett elektroniskt problem.

Lagom till den andra träningen satt svensken i bilen igen och han körde ett varv innan han kom in i depå.

Efter att han suttit en stund i bilen fick han kliva ut och därmed avslutades även det passet efter bara ett enda varv.

– Det är problem med hydrauliken, det läckte rätt mycket, säger han.

– Jag märkte det redan efter ett halvt varv. Men detta var inga problem som vi hade när vi kom hit utan det är två helt nya problem som dök upp på min bil.

Stallet hann inte lösa problemet under träningen utan svensken fick nöja sig med två varv på två pass. Det var ändå mer än vad hans teamkollega Kamui Kobayashi mäktade med, japanen körde ett varv på det första passet sedan hittade man ett problem med bränslesystemet och trots hårt arbete lyckades man inte lösa det till den andra träningen. Istället plockades motorn av bilen och Renault får nu undersöka den under natten för att lösa det till morgondagens träning.

– Lite frustrerande är det, man vill ju köra, säger Marcus Ericsson.

– Det var tre testdagar innan och sedan blev det inga varv på fredagen heller och det är inget kul, men vad ska man göra?

”Jobbat dag och natt”

Kan du garantera att du kör morgondagens träning?

– Ja det är jag övertygad om, när det är grönt ljus i morgon sitter jag i bilen. Då är jag redo och bilen redo och jag hoppas att det inte dyker upp några nya problem.

Hur är dina tankar nu inför kvalet?

– Man får se det som en förlängning av försäsongen. I Bahrain så kändes allt bra, vi hade en bil som rullade vi avslutade testerna bra och känslan var bra i morse. Killarna har jobbat dag och natt för att få bilen klar så det är klart att det inte är roligt när det blir så här. Det är klart att det är frustrerande, men det hjälper inte utan vi måste jobba vidare. Man får ändra inställningen lite och allt pratet om att slå sin teamkollega och så får vi skjuta på framtiden. Vi måste ställa om målen, faktum är att vi inte vet var vi står i dag.

Hamilton snabbast

Snabbast under det andra passet var Lewis Hamilton, Mercedes, som körde ett varv på 1.29,625. Den tiden kan jämföras med Sebastian Vettel som var snabbast under fredagen förra året och då behövde hans Red Bull 1:25.908  för ett enda varv.

I dag körde Vettel på den fjärde bästa tiden, 1.30,381.

Näst snabbast var Mercedes Nico Rosberg och Ferraris Fernando Alonso var trea. Kimi Räikkönen var sjua, Valtteri Bottas, Williams åtta och Kevin Magnussen nia. Föraren på plats sex var ungefär en sekund långsammare än den snabbaste tiden på ett varv.

Natten till lördag, svensk tid, avgörs den tredje och sista träningen och kvalet avgörs 07.00 på lördagsmorgonen.

Han har ytterligare en timmes träning på sig, natten till lördag. Klockan sju i morgon bitti är det sedan dags för premiär. Då avgörs säsongens första F1-kval.

Så här går kvalet till

Samtliga 22 bilar deltar i kvalet som inleds med Q1.

Förarna får köra hur många varv de vill. Efter 18 minuter tar man en paus och sedan kör de 16 snabbaste bilarna vidare i nästa kvalomgång.

De sex långsammaste bilarna får den startposition som deras resultat gav dem, den 17:e bilen i Q1 startar på plats 17, den 18:e på plats 18 och så vidare.

Det finns dessutom en 107-procentsregel, den infördes första gången 1996 och betyder att inget resultat får överstiga 107 procent av den snabbaste kvalförarens tid. Den som inte klarar tiden behöver ett speciellt tillstånd av domarna för att starta.

I Q2 gör de 16 bästa förarna upp om en plats i Q3.

Förarna kör så många varv de vill under 15 minuter, därefter sammanställs resultatet och de tio snabbaste förarna får köra vidare i Q3.

Övriga får starta från den position man hade i Q2.

Q3 är 12 minuter.

Alla förare får ett nytt set däck som måste lämnas tillbaka efter kvalet. Snabbaste föraren tar pole position, den näst snabbaste föraren startar från plats två och så vidare.

Samtliga förare i Q3 startar loppet på de däck de hade när de satte sin snabbaste tid i Q2.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1