Nu hakar alla andra på

avAnna Andersson

SPORTBLADET

Nya diffusorer kan finnas på flera bilar redan i helgen

Foto: AP

I går godkändes de dubbla diffusorerna.

Fernando Alonso testar en redan i morgon – och det ryktas om att även McLaren presenterar sin lösning redan i helgen.

FIA tog beslutet om att Toyota, Brawn och Williams har följt reglerna när de valt den kontroversiella lösningen på sina diffusorer och nu kommer de andra teamen att följa efter. Enligt motorsporttotal är McLaren redan så långt framme att de kan använda sig av sin nya diffusor i Kina, men det handlar om en utvecklingen av den traditionella versionen.

– Tiden räckte inte för den dubbla diffusorn och detta är ingen hundraprocentig lösning, vi kommer att jobba vidare med den, säger teamchef Martin Whitmarsh.

Dessutom finns det mycket som pekar på att Ferrari redan är väldigt långt komna med sin lösning och de har arbetat i hemlighet med sitt underrede för att vara väl förberedda, men själva hävdar stallet att det kommer att ta väldigt lång tid innan de är klara med sin lösning.

Tjänar tiondelar

Red Bull räknar med att vara klara till Monacos GP, BMW kommer med ett nytt aerodynamikpaket till Europapremiären och då bör den dubbla diffusorn vara med. Renault bekräftar att de kommer att köra med sin dubbla diffusor till i Barcelona den 10 maj.

– Då tjänar vi tre tiondelar, säger Renaults chefsingenjör Pat Symonds till spanska AS.

Men redan till loppet i Kina har fransmännen kopierat den dubbla diffusorn som Brawn använder sig av. Den finns bara i ett enda exemplar och den får Fernando Alonso, vilket kommer ge Nelson Piquet ytterligare orsaker att gnälla över att han inte får samma behandling som den dubble världsmästaren.

– Men det finns ingen magisk detalj som gör bilen snabbare. För att diffusorn ska kunna arbeta ordentligt krävs en förändring av frontspoilern. Vi är i början av en lång utveckling, säger han till tyska Auto, motor und sport.

Det håller Pat Symonds med om:

– För att hitta de resterande två till tre tiondelarna som vi har var till toppen måste vi göra stora förändringar i bakpartiet på bilen.

I klartext betyder det att Renault inte är i kapp toppteamen förrän till mitten av säsongen.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1