"Ett barn växer bara upp en gång"

SPORTBLADET

Mika Häkkinen lägger av - satsar på familjen istället

En ettårig son och ett antal hundra miljoner på banken.

Då är den finske formel 1-föraren Mika Häkkinen nöjd.

Och lägger ratten på hyllan för gott.

- Jag vill inte utmana ödet, säger den 33-årige F1-stjärnan.

Foto: AP
FAMILJEN NUMMER ETT Mika Häkkinen vill tillbringa mer tid med hustrun Erja och sonen Hugo, 1. Därför kom i går beskedet om att en av världens bästa racerförare genom tiderna nu trycker på bromsen för gott.

Videon rasslar igång.

Likt en gudfader som tar avsked från sin maffiafamilj sitter en avslappnad Mika Häkkinen med sin familj och ger sitt meddelande till motorvärlden.

- Det är dags att sluta nu, säger han på den förinspelade video som spelas upp inför Tysklands GP.

Inför den här säsongen drog sig Mika Häkkinen tillbaka från F1-cirkusen.

Det talades om ett sabbatsår. I går kom beskedet som många väntat på.

Att Häkkinen nu lägger av för gott.

- Nu vill jag tillbringa tid med min familj. Ett barn växer bara upp en gång, och missar man den tiden kan man aldrig få tillbaka den, säger Häkkinen.

Blev pappa i maj

Sonen Hugo föddes i maj i fjol, och redan då började det finska racingesset fundera på refrängen.

- I samband med Monacos GP i fjol gick jag och pratade med stallchefen Ron Dennis och sa att jag ville sluta köra. Han ville inte att jag skulle ta ett för snabbt beslut, utan ta ett sabbatsår och säga hur det kändes efter det, berättar Häkkinen.

- Nu är jag säker på att jag tagit rätt beslut, så därför har jag meddelat stallet att jag står fast vid det, säger han vidare.

Mika Häkkinen är tillsammans med sin tidigare manager Keijo "Keke" Rosberg - som 1982 tog Finlands första totalseger i Formel 1 - landets mest framgångsrike racingförare.

Hans racingkarriär började som sexåring i kartserien hemma i Finland.

Sin första lilla kart köpte hans pappa Harri av kände finska rallyföraren Henri Toivonen.

Visade talang tidigt

Tidigt syntes det att lille Mika en dag skulle bli något stort.

Men få anade h u r stor han faktiskt skulle bli i racingvärlden.

1991 lyckades han få kontrakt med Formel 1 utan att ens ha kört i den underliggande F3000-serien. I stället tog han vägen via britiska Formel 3 för att få sitt kontrakt med Lotus.

Redan i sitt tredje F1-lopp visade Häkkinen sin fantastiska talang. Trots att tidskvalet i San Marino bara gav en 25:e plats körde Mika till slut i mål på en femteplats.

Nära dö i Australien

1993 fick han chansen som testförare i McLarens stall.

Han fick bara köra tre tävlingar de första året, men i sitt andra lopp i McLarens bil tog han sin första pallplats när han blev trea i Japans GP. Tack vare den insatsen, och det faktum att Michael Andretti hoppade av, fick han plats som ordinarie förare i teamet.

Två år senare kunde karriären, och livet, tagit slut för Häkkinen.

Under träningen inför Australiens GP kraschade han rakt in i en skyddsmur i över 200 kilometer i timmen. Av bilen blev det bara skrot kvar, och Häkkinen blev svårt skadad i kraschen.

"Inte värt fortsätta"

Under flera dagar svävade han mellan liv och död och vårdades i respirator på ett sjukhus i Adeleide med svåra skallskador.

Olyckan har i hög grad påverkat det beslut han nu tagit.

- Jag har gått igenom så mycket under min karriär, och då tänker jag särskilt på det som hände 1995. Jag har uppnått mycket och jag tycker inte det är värt att fortsätta.

- Jag vill inte utmana ödet, säger han lugnt.

Mika återhämtade sig fantastiskt snabbt efter olyckan, som kom i säsongens sista GP-tävling.

Redan i första tävlingen året därpå fanns han med på startlinjen igen.

Och nu började också pallplaceringarna komma allt tätare. Under 1996 och 1997 fick han kliva upp på pallen sju gånger, och i det sista racet 1997 kom den första segern.

Dominerade F1

Häkkinen var bara femma på träningen i sydspanska Jerez, men sin vana trogen avancerade han rejält under loppet. När han till slut korsade mållinjen som segrare var det en dröm som gick i uppfyllelse.

Åren som följde kom Häkkinen att dominera formel 1-cirkusen totalt.

Och i november 1998 blev han till slut världsmästare.

Ironiskt nog exakt 1 000 dagar efter att han kämpat för sitt liv efter kraschen i Australien.

- Jag har alltid vetat att jag en dag skulle vinna. Redan när jag var 14 år berättade jag att jag skulle bli världsmästare, har Häkkinen berättat.

Är multimiljonär

Året efter upprepades bedriften och Häkkinen tog sin andra totalseger i VM-serien.

Samtidigt som han blev en förebild för många unga grabbar hemma i Finland tjänade han också stora pengar på sin sport. Han drog in närmare 200 miljoner svenska kronor enbart i lön varje år. Till det kan läggas många hundra miljoner i form av reklam- och sponsorpengar.

Gårdagens videofilm visade Häkkinen i sitt paradis på den finska landsbygden. Han satt på en brygga med familjen, och lekte med sonen på en gräsmatta.

"Det känns jättebra"

Tonen var avslappnad och Häkkinen verkade mycket nöjd med att få delge sitt beslut.

- Jag ville berätta om det så här - för om jag suttit i ett mörkt pressrum tror jag inte att jag hade kunnat förklara mina känslor på samma sätt, säger Mika.

Häkkinen körde formel 1 i elva säsonger och totalt tog han 20 GP-segrar i karriären.

- Nu kan jag slappna av i min vackra omgivning och samtidigt tillbringa tid med min familj. Det känns jättebra, säger Häkkinen.

McLaren-stallet meddelade även i går att nästa års förare blir desamma som i år - skotten David Coulthard samt finländaren Kimi Räikkönen.

Här är alla Häkkinens F1-segrar

Henning Johannesson

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport