Viasat är ännu på lära-sig-gå-stadiet

SPORTBLADET

Frank Östergren: Det skiljer en avgrund mellan ”Hegerfors lördag” och ”Saturday live”

Det är mil mellan lador och hus skrev Dan Andersson.

Mellan ”Hegerfors lördag” och ”Saturday live” är det avgrund.

Fotbollssändningarna i Canal+ må ibland gå på rutin. Men lägstanivån är på himmelsk höjd.

Viasat Sports ”Saturday live”-premiär förra lördagen var en nervös tillställning.

I går var dramaturgin tätare, dekoren gav en intimare illusion, men det var långt från lära-sig-gå-stadiet.

Match i skotska ligan – men förhandsprat utan ett ord om tabellen, övriga matcher, tendenser och nyheter, inget om taktikt och statistik, inga laguppställningar, ingen historik.

Något som var sjävlklart inför matchen i Canal+.

När pausen kom visade Canal+ direkt resultatet i övriga matcher, Viasat Sport gjord sak samma i slutet av pausen i form av en rullande textrad.

I den anglosaxiska mediavärlden finns en tradition att respekektera ålder och erfarenhet. Ta ”CBS 60 minutes”, medelåldern på programledarna är över 60.

I svensk tv-sport är det bara Canal+ som ger oss tittare erfarenhetens mervärde. I TV4 – och Viasat Sport – härskar valparna. Vilket måste ha något att göra med annonsörers och marknadsförarens makt över redaktionerna.

Viasats huvudägare MTG har lagt ett bud på danska TV2 Danmark.

Jaha, undrar ni. Vad har det att gör med sport i tv?

Svaret är framtida avtal. Skulle MTG få köpa den danska kanalen skapas i Danmark ett nära nog tv-sportmonopol, med massor av attraktiva rättigheter. Viasats förhandlingsposition förstärks även rejält på den svenska och norska marknaden, bland annat vad gäller handboll, formel 1 och cykel.

Förhandlingarna om ett nytt tv-avtal för svensk fotboll är i gång. Allt prat om att Svenska Fotbollförbundet är missnöjt med Viasat är just prat. För ni minns väl missnöjet med SVT och ”Fotbollskväll”? Viktigaste frågan för förbundsordförande Lars-Åke Lagrell är om man själva ska sälja rättigheterna eller låta en agentur göra det. Mitt tips är att förbundet gör det själva, genom att anställa Anders Lindh. Samma person som sålde rättigheterna i namnet ISPR.

Frank Östergren