”Det blev ingen omkörningsfest”

avJohanna Mörtberg

SPORTBLADET

Viasats expert Janne Blomqvist analyserar F1-premiären

Foto: Yannis Behrakis, Reuters
F1-premiären blev en avvaktande historia, men Janne Blomqvist tror på fler omkörningar.

Innan GP-premiären var det ovisst hur förarna skulle klara de tunga bilarna, däckslitaget och de nya reglerna. Men efter loppet i Bahrain hade de flesta frågetecknen rätats ut.

Janne Blomqvist analyserar F1-premiären.

Inför premiären var Viasats F1-expert Janne Blomqvist lite förvånad över att de flesta toppteamen hade valt att kvala och även starta på de mjukare däcken, men när det väl blev racedags så visade sig oron för däckslitage obefogad.

– Det blev inte alls så kritiskt med slitaget som vi trott. Vettel var visserligen mycket snabb på de mjuka däcken, men Alonso kom tillbaka på de hårdare och hade absolut kunnat utmana Red Bull även om Vettels bil inte gått sönder, säger Blomqvist till Sportbladet.

Vilken bil är bäst, Ferrari eller Red Bull?

– Red Bull-bilen är mycket snabb, men Ferraribilen verkar vara den bättre bilen över hela distansen.

Att depåstoppen blir betydelsefulla visar inte minst Lewis Hamiltons strategi. Istället för att ligga ute länge valde han att gå i depå före Nico Rosberg och bytte däck och kom sedan ut före Mercedesföraren, ett avstånd som britten höll hela vägen in i mål.

– Det var tydligt i det här loppet att det inte fungerade att spara däck och samtidigt försöka köra aggressivt för att passera andra förare. Det drabbade både Jenson Button och Mark Webber som fastnade en bit ner i fältet. Lewis Hamilton hade tur som lyckades krångla sig förbi Rosberg vid depåstoppet, säger Blomqvist.

Han tror att teamen kommer att försöka köra en mycket lång stint, troligtvis på de hårdare däcken, för att sedan göra ett depåstopp och byta däck.

Vad säger du om Mercedesstallets insats?

– De saknar fart och det visade de tydligt. Jag tror att både Rosberg och Schumacher körde på max, men det räcker helt enkelt inte. Fårgan är om de klarar att ändra bilen så de kommer ikapp Red Bull och Ferrari.

Hur skötte sig de nya teamen?

– Det är inte förvånande att varken Hispania eller Virgin kommer i mål, de har ingen tillförlitlighet i bilarna. Det är inte heller konstigt att Lotus presterar bäst av nykomlingarna, Lotus har bäst ordning på grejerna. Det är enormt imponerande att Kovalainen blir femtonde man med tanke på att eamet inte ens fanns för sex månader sedan.

Är det någon förare som underpresterade i Bahrain?

– Jag tycker att både Button och Webber inte var så bra med tanke på materialet de har. Sauberteamet var också blekare än förhandssnacket gett sken av, men det är lite hårt att säga att de underpresterade.

Hur vill du karaktärisera loppet?

– Det var ingen omkörningsfest, men det var för att ingen visste hur det skulle fungera med däck och depåstopp. JAg tror att om åskådarna bara har tålamod så kommer vi att få se spännande och bra race.

Vilka förare kommer att kämpa om VM-titeln?

– Jag tror att det står mellan Vettel, Alonso och Hamilton. Massa finns också med där, men hans lite snälla person kommer att ställa honom i skuggan av Alonso. Spanjoren är snabb, noggrann, han kan tända till och han kan leda teamet. Han har den där sista dimensionen som en flerfaldig världsmästare har.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1