Andra dödsfallet på två dagar i Dakarrallyt

SPORTBLADET

Italienske stjärnan Fabrizio Meoni i dödskrasch

Det ökänt tuffa Dakarrallyt skakas av sitt andra dödsfall inom loppet av två dagar.

Motorcykelstjärnan Fabrizio Meoni avled efter en våldsam krasch.

– Det är med stor sorg som rallyt tagit emot dödsbudet, skriver tävlingsorganisationen i ett första pressmeddelande.

Foto: Fabrizio Meoni avled av en hjärtattack under tisdagens etapp.

Knappt ett dygn efter att spanjoren José Manuel Perez, 41 år, avlidit kom nästa chockbesked:

Italienaren Fabrizio Meoni – totalvinnare i rallyt både 2001 och 2002 – kraschade under loppets elfte etapp och dog senare av en hjärtattack. Den 47-årige italienaren låg då tvåa i tävlingen och hade avverkat 184 kilometer av dagens 695 kilometer långa sträcka.

Franske föraren David Fretigne larmade tävlingsorganisationen omedelbart efter olyckan och femton minuter senare anlände ett medicinskt team med helikopter till platsen.

Mindre än en timme senare avled Meoni.

– Det är med stor sorg som rallyt tog emot dödsbudet gällande Fabrizio Meoni, en av de största mc-mästarna någonsin. Hela Dakar-följet skickar sina kondoleanser till hans familj, hans vänner och beundrare, skriver tävlingsorganisationen i ett pressmeddelande.

Svenske mc-stjärnan PG Lundmark tävlade i många år tillsammans med Meoni i Dakar-rallyt, precis som med avlidne spanjoren Perez. Efter det första dödsbudet berättade Lundmark om sina känslor för sportbladet.se.

– Vi har kört rallyt ihop och jag kände honom som tävlingskamrat. Det var en av de där killarna med ett ansikte du minns, en glad prick som alltid hade nära till skratt och som gillade att skämta med en, säger Lundmark.

– Det är naturligt att man nu skickar tankar till hans närmaste.

Samtidigt förklarade Lundmark att alla som ställer sig på startlinjen vet precis hur tuff och farlig utmaningen är.

– Det kan låta väldigt krasst att uttrycka sig som jag gör, men en stor del av tjusningen av loppet handlar just om faran. Att köra en motorcykel i 170 kilometer i timmen i öknen, där terrängen hela tiden förändrar sig är väldigt farligt, och marginalerna är mycket små. Att bemästra det är en kick.

Årets Dakar-rally var det 13:e som Fabrizio Meoni genomförde – och enligt italienska nyhetsbyrån ANSA hade han redan på förhand bestämt sig för att det skulle bli hans sista.

Anders Burström