Räknar med straff i jakten på VM-titeln i Formel 1

Red Bull och Honda tar bestraffningar för att nå VM-titeln i F1

Foto: AFP/TT
Red Bull och Honda tar bestraffningar för VM-titeln i F1

avAnna Andersson

SPORTBLADET

Red Bull och Honda har startat ett nytt samarbete.

Och satsar på att bestraffas – för att kunna vinna VM-titeln i Formel 1.

Under fyra framgångsrika år fungerade samarbetet mellan Red Bull och motorleverantören Renault, men efter regeländringen i F1 2014 var parterna mest överens om att de inte var överens och till 2019 har Red Bull inlett ett nytt samarbete.

Med Honda.

Och det ska föra dem till toppen.

– Vi planerar för att vinna VM i F1 2019, säger Red Bulls Motorsportkonsulent Helmut Marko till Auto, motor und sport.

Men det finns ett stort problem, den nya motorns prestanda och tillförlitlighet. 2018 arbetade Honda tillsammans med systerteamet Toro Rosso och den tredje versionen av motorn gav 35 extra hästkrafter, men det var ändå ungefär 30 hästkrafter färre än Mercedes och Ferrari.

Red Bull och Honda tar bestraffningar för VM-titeln i F1

Det ska Honda ha löst till årets säsongstart - men frågan är om den är tillförlitlig. Toro Rosso hade 2018 visserligen betydligt färre tekniska problem än vad McLaren hade året innan då de samarbetade med Honda, men förarna flyttades ändå tillbaka i starten vid flera tillfällen just på grund av motorproblem.

Därför räknar Red Bull och Honda med bestraffningar för att nå VM-titeln i F1. Nästa år får en förare bara får använda tre motorer under en säsong, men Red Bull inser att deras förare aldrig kommer att klara det.

– Vi räknar med att våra förare behöver använda fem motorer under säsongen, säger Marko som då antyder att Max Verstappen och Pierre Gasly måste räkna med att flytta tillbaka i startuppställningen vid två lopp nästa år.

– Om vi är lite smarta när vi planerar in motorbytena är det inte så farligt att ta ett straff. Motorns prestanda är viktigare för oss.

Precis som förra året vill Red Bull och Honda använda Toro Rosso som försökskaniner. När det finns en vidareutveckling av motorn testar juniorteamet det nya aggregatet och sedan förs det vidare till Red Bull.

Redan 2018 testade Honda sina produkter på Toro Rosso, där båda förarna bestraffades för motorbyten och startade sist fem gånger var under de 21 loppen.

Annas Motor - veckans snackisar 19.1.2019

Pole position
Nasser Al Attyah
Han tog sin tredje seger i Rally Dakar. Dessutom bekräftade han att Fernando Alonso ska testa hans bil och att spanjoren har funderingar på att köra klassikern 2020.
2) Niki Lauda
Den trefaldige världsmästaren drabbades av influensa och har fått intensivvård, men nu har han lämnat sjukhuset.

3) Sebastien Loeb
En tredjeplats i Rally Dakar med flera etappsegrar, men nu är det fokus på WRC. 43-åringen gör comeback i Rally-VM med Hyundai och den första av årets sex tävlingar är Rally Monte Carlo.
– Det är en av våra favoriter, min co-driver Daniel Elena är monegask. DE är hans hemmaplan, säger Loeb som vunnit tävlingen sju gånger mellan 2003 och 2013.
4) Toby Price
Han vann årets mycket jämna Rally Dakar. Fjolårets segrare, Matthias Walkner var tvåa i mc-klassen.

5) Pontus Tidemand
Premiären i WRC är inte ens en vecka bort. På torsdag startar klassikern Monte Carlos WM-rally och svensken kör för M-Sport under säsongens två första tävlingar.

6) Marcus Grönholm
Den dubble världsmästaren i rally har fyllt 50 år och kommer till start i Rally Sweden. Han kör en Toyota WRC.

7) Emil Bergkvist
Han vann J-VM i rally 2018 och kör WRC2 med J Motorsprot 2019.
8) Mattias Adielsson
Landslagsföraren kör rally-EM med ett franskt toppteam, SainteLoc, men det är också en svensk satsning. Adielsson och karläsaren Andreas Johansson är anmälda som Sweden National Team.

9) Dennis Rådström
Tvåa i J-VM i rally 2018, nu satsar han på segern, men han får konkurrens. Bland annat av landsmannen Tom Kristensson
10) Johan Kristoffersson
Race of Champions är ett jippo, men det är betydligt roligare när en svensk förare är med. Mästarnas mästare koras i Mexiko i kväll.

Motorstopp

Max Verstappen
Tillbaka i skolbänken. Efter incidenten i Brasiliens fick F1-stjärnan tillbringa en dag tillsammans med domarna under Formel E-loppet i Marocko.

– Alla gör sitt jobb och det var bra att se vad som krävs för att kunna ta så svåra beslut. Ibland är det inte så kul för den som drabbas, men de måste tas och du som förare måste följa reglerna, citeras han av FIA.

Undrar om han har lärt sig något?

ARTIKELN HANDLAR OM