”Van vid att alltid ha kniven mot strupen”

Marcus Ericsson om den nya F1-säsongen, bilen och konkurrensen med stallkompisarna

Foto: Hossein Salmanzadeh/TT NYHETSBYRÅN
SPORTBLADET

Den svenske racerföraren Marcus Ericsson går en spännande vår till mötes med sitt stall Sauber, som sedan ett par månader har ingått ett partnerskap med klassiska Alfa Romeo.

Med hjälp av Ferrari har stallet arbetat fram en helt ny bil – som gör sin entré om en vecka när säsongen inleds på Australian GP i Melbourne.

För Ericssons del handlar inledningen av säsongen om att motbevisa sina tvivlare och visa att han håller måttet för den stora scenen.

– Jag vet att jag kan prestera och slåss mot de bästa i den här sporten, säger han till Sportbladet.

Nästa helg inleds årets F1-säsong med klassiska Australian GP i Melbourne. För svenske stjärnan Marcus Ericsson innebär det en nystart. I och med Saubers nya samarbete med titelsponsorn Alfa Romeo – som bland annat resulterat i en helt ny bil – öppnar sig en ny chans att visa framfötterna för Ericsson.

Och han är beredd att ta den.

– Det här är alltid en spännande tid på året, det är många känslor som man har med sig. Givetvis är jag, liksom alla, förväntansfull att se var man ligger jämfört med de andra, säger han till Sportbladet.

– De sista två åren har varit väldigt tuffa för mig, framför allt mentalt. Jag som förare har utvecklats och tagit ett steg fram, men resultaten har gått åt andra hållet. Det är frustrerande. Men jag tror på mig själv och nu kan teamet förhoppningsvis vara med högre upp och slåss.

”Högre nivå på allting”

De senaste två säsongerna har Ericsson kört in noll poäng, och hans schweiziska stall Sauber har harvat i sportens bottenskikt.

Trots de svaga resultaten, och flera kritiska röster som tvivlar på racerförarens förmåga, så är Marcus Ericsson övertygad om att han kan leverera på den högsta nivån – detta bland annat tack vare det nya samarbetet med Alfa Romeo.

– Det är stort för teamet att vi får en sådan stor samarbetspartner som Alfa Romeo. Det höjer kvalitén på alla plan inom teamet. Det blir en högre nivå på allting, som förhoppningsvis kan hjälpa mig i slutändan, säger han, och tillägger:

– Jag vill visa vad jag kan. Jag vet att jag kan prestera och slåss mot de bästa i den här sporten. Och nu är det dags för mig att visa upp det på banan, det är min morot just nu.

Kör ihop med Leclerc

Den nya bilen är framtagen utifrån ett nytt aerodynamiskt koncept samt ett nytt mekaniskt tänk med annorlunda hjulupphängning.

– Plus att det är en helt ny motor från Ferrari. Det märks att allt är nytt. Bilen beter sig annorlunda i kurvorna och när du går på gas. Det är spännande, men det krävs ett hårt jobb för att förstå sig på bilen fullt ut, säger Ericsson.

Men det är inte bara bilen som är ny. En ny stallkompis i form av 20-åriga monegasken Charles Leclerc (som beskrivs som nästa stora världsstjärna) kommer att stå på startlinjen ihop med Ericsson i år.

Trots att svensken beskriver Leclerc som en ödmjuk, trevlig och duktig lagkompis finns det en rivalitet mellan de båda förarna.

– Det är en unik relation. Du har en teamkamrat som du dels ska jobba ihop med, men dels är din största fiende på ett sätt. Jag tror personligen att det kan vara positivt för mig att han kommer in med stora förväntningar på sig. Kan jag slå honom då så kommer det stärka mina aktier otroligt mycket, säger han.

Förnekar att Ericsson petas

På senare tid har rykten florerat om att Alfa Romeo och Ferrari, som har ett växande inflytande över Sauber, vill byta ut Ericsson och ersätta honom med stallets italienska, unga testförare Antonio Giovanazzi. Det skulle troligtvis vara slutet för Ericssons F1-karriär.

Både Marcus Ericsson och Saubers team manager Beat Zehnder är medvetna om att konkurrensen är tuff, men säger att det inte är aktuellt med ett byte nu när säsongen är så nära.

– Vi har en erfaren och en yngre förare. Marcus är den erfarna. Han är pålitlig, gör sällan misstag och är alltid fokuserad. Charles är en världstalang. Vi ska se hur han hanterar pressen. Men det är en vedertagen taktik som vi kör på, att inte para ihop två unga och oerfarna, säger Beat Zehnder.

Ericsson fyller i:

– Det finns 20 platser i formel 1 och det är alltid folk som står ute och knackar på dörren. Det är en svår situation, och jag måste leverera för att inte riskera att åka ut. Jag skulle säga att jag är van vid att alltid ha kniven mot strupen. Man måste lära sig att hantera den pressen, avslutar Ericsson.

Lista: Sju snabbaste banorna i formel 1 00:51
ARTIKELN HANDLAR OM

Formel 1

Motorsport

Sauber F1