Jullov? Nej räkna med F1-bråk

SPORTBLADET

Det är bara ett F1-lopp kvar innan jullovet.
Men räkna inte med lugn och ro.
Istället är det upplagt för bråk - mellan teamen och F1:s ägare.

När F1-säsongen avslutas i Abu Dhabi i morgon går förarna på en välförtjänt semester innan deras försäsong startar igen. Men bakom kulisserna är kampen långt i från över.

Där kommer den ägarnas chef Chase Carey och F1-teamen fortsätta sitt arbete för att få så stort inflytande som möjligt över racingens kungaserie. Ferrari har redan hotat med att lämna mästerskapet om det inte utvecklats så som teamet önskar dig.

– Om de bygger om sandlådan så att det inte ser ut som en sandlåda längre vill vi inte vara med, säger Ferraris president Sergio Marchionne.

– Vi har ingen lust att leka NASCAR över hela världen.
Även Mercedes, Renault och Red Bull har uttryckt oro för framtiden och därför förklarar Sportbladets motorreporter Anna Andersson här vilka de stora tvistepunkterna är:

Pengar

De nya ägarna, Liberty Media har under de första tre kvartalen gjort en förlust på närmare 1,6 miljarder kronor, jämfört med vad Bernie Ecclestone skrapade ihop som under samma period förra året. Det gör att teamen får 1,3 procent mindre i prispengar jämfört med förra året, ett team som Force India sår därmed ungefär tio miljoner kronor mindre än efter förra säsongen - medan Mercedes förlorar närmare 40 miljoner kronor.

Budgetgräns

Liberty Media vill införa en övre budgetgräns på 1,5 miljarder kronor per team men både Ferrari och Mercedes är emot det förslaget. De båda teamen lägger i dag ut ungefär 4 miljarder kronor var per säsong och de vill behålla den satsningen - och det sportsliga övertaget som den ger. Även Renault vill ha ett högre tak än förslaget medan Red Bull och övriga team skulle inte är lika negativa. Ett stort problem är hur ett sådant tak skulle fungera, vilken insyn ska F1:s ägare få? Teamen vill inte lämna ut sina hemligheter och hur ska ägarna kunna kontrollera att ingen underleverantör står för det mest kostsamma arbetet?

Den stora showen

I somras genomfördes ett stort F1-event i London där samtliga förare utom Lewis Hamilton var närvarande, de körde på Londons gator. 2018 planeras ett liknande event i Marseille, i samband med att Frankrikes GP gör comeback i mästerskapet.
För ett par veckor sedan, under USA:s GP, bjöd de nya ägarna på en färgsprakande show, förarna presenterades en och en, några av musikens största stjärnor genomförde en konsert i samband med kvalet och det var mycket glitter och glamour. Den amerikanska publiken älskade det, men i depån var tongångarna inte lika positiva. Teamen är rädda för att fokus flyttas från racingen till showen vid sidan.

TV-rättigheter

Ägarna ser gärna att TV-rättigheterna delas mellan betalkanaler och öppna kanaler, teamen vill gärna att fler öppna kanaler ska visa F1 så att deras reklam når en bredare publik.

FAKTA

Motorlistan


Pole position

Thed Björk
Svensken leder VM i WTCC när en deltävling återstår, i Qatar den 1 december. Svensk bilsport är på väg mot sin andra VM-titel 2017, men det räcker ändå inte för en nominering på Idrottsgalan. Märkligt.

2) Lewis Hamilton
Han är världsmästare i Formel 1, han har nu fyra VM-titlar. I helgen avslutas säsongen i Abu Dhabi.

3) Felipe Massa
På måndag är hans F1-karriär över. Han är en stor förare som aldrig nådde den titeln han längtade efter. Han hade den när han gick i mål i Brasilien 2008, men när Lewis Hamilton kört om Timo Glock 600 meter från mål försvann den. Vad han ska göra nästa år är inte klar, men i framtiden vill han köra Formula E.

4) Sebastien Loeb
Är den niofaldige världsmästaren på väg tillbaka till WRC? Han kör numera VM i rallycross och han ska köra Dakarrallyt i januari, men diskuterar nu med Citroën om att göra WRC-comeback i Mexikos VM-rally.

5) Robert Kubica
Polacken skadade sig så svårt i en rallyolycka 2011 att han fick avsluta sin F1-karriär. Nu hoppas han på en comeback och på tisdag och onsdag testar han för Williams. Vågar de också ge honom en plats i F1?

6) Jean Todt
FIAs president ställer upp för omval. Vinner han det sitter han på posten till och med 2021.

7) Fernando Alonso
Vid sidan av F1 ska han 2018 köra Daytonas 24-timmarslopp i januari. Där står även Williams F1-förare Lance Stroll på startlinjen.

8) Johann Zarco
Är det han som ska ersätta Valentino Rossi hos Yamaha när kontraktet går ut efter nästa säsong? Eller kör den nu 38-årige italienaren motoGP även 2019?

9) Gustav Malja
Han ligger på plats 13 i Formula 2 inför helgens två avslutande lopp i Abu Dhabi.
– Jag vill verkligen avsluta på topp, säger han.
Svensken har tagit en pallplats i år.

10) Peitro Fittipaldi
2018 finns ingen brasiliansk förare med i F1 och nationen längtar efter nästa stjärna. Kan det bli 21-årigen vars farfar vann två VM-titlar i Formel 1. Petro Fittipaldi har amerikanskt och brasiliansk medborgarskap, men tävlar för Brasilien. I vår vann han Formel-V8-3.5 och för at nå den superlicens som krävs i F1 måste han sluta minst femma i Formel 2 2018.


Motorstopp

Australiens VM-rally
Det var tunt med publiken under finalen i WRC och därför vill FIA:s rallyansvarige, finländaren Jarmo Mahonen, flytta VM-finalen till Europa.
Australiens VM-rally ska dock finnas kvar i kalendern.