Red Bull i kris – hotar lämna F1

SPORTBLADET

”Jobbigt att ha en partner som ljuger”

I fyra år dominerade de F1.

Red Bull och Renault är fortfarande kompanjoner - men rejäla ovänner.

– Det är jobbigt att ha en partner som ljuger, säger motortillverkarens VD.

Mellan 2010 och 2013 var Red Bull och Renault en oslagbar kombination, men inför förra säsongen ändrades motorreglementet och sedan dess har Mercedes dominerat F1. Lewis Hamilton vann VM 2014 och han vann också premiären, teamkollegan Nico Rosberg var tvåa både gångerna. Red Bull har däremot tappat rejäl, testerna var problemfyllda och man missade prispallen i premiären.

”Kan lämna serien”

Enligt stallchefen Christian Horner har Renault 100 hästkrafter färre än Mercedes och stjärndesignern Adrian Newey anser att motortillverkaren Renault inte klarar av situationen. Stallets chefer är så frustrerade att man vill ändra motorreglementet igen och rådgivaren Helmut Marko hotar med att stallet ska lämna F1.

– Efter varje år analyserar vi läget, ser över inkomster och utgifter, säger Marko enligt motorsporttotal.

– Är vi väldigt missnöjda kan det bli aktuellt att lämna serien.

Den frispråkige rådgivaren anser också att reglerna dödar sporten och att designern Adrian Newey har kastrerats av dem. Renault däremot är av en annan mening.

- Det är jobbigt att ha en partner som ljuger, säger Renaults VD Cyril Abiteboul till AUTOhebdo.

– Adrian är en charmant gentleman och en fantastisk ingenjör, men han har kritiserat motortillverkare underhela sitt liv. Han är för gammal för att ändra sig.

”Svårkörd”

Enligt fransmannen, som tidigare var stallchef hos Caterham, har även Red Bull gjort misstag.

– Red Bull har ett problem med chassit och det hjälper oss inte just nu. Framförallt är den bakre delen av bilen inte tillräckligt stabil. De två sakerna tillsammans gör att bilen är svårkörd.

Han är självkritisk men anser att Red Bull har presstat dem för hårt.

– Det är ingen hemlighet att Red Bull är väldigt aggressiva i sin utveckling och de försöker få oss att använda oss av samma strategi när vi utvecklar motorer. Det är klart att vi kan göra ett bättre jobb, men det löser man inte på en vinter, säger Cyril Abiteboul till Autosport.

– Det går inte att ta fram en vinnande motor på ett år, det vet vi. Men för att vinna lopp behöver man inte bara en motor, utan också en bil och en förare.

Säsongens andra VM-deltävling avgörs i Malaysia på söndag.

ARTIKELN HANDLAR OM