Hoppa till innehållSportbladet

Dagens namn: Ingegerd, Ingela

Mästare igen – nu kritiserar Toto Wolff Formel 1

Publicerad 2020-11-01

Mercedes plockar den 13:e VM-titeln på sju säsonger – men kritiken från bossen är hård.

– Det är som att köra på överdimensionerade parkeringsplatser.

Följ ämnen
Formel 1

Under den märkliga säsongen 2020 har Formel 1 gjort stora förändringar, bland annat debuterat på banor som Mugello i Italien och Portimao i Portugal och återvänt till klassiker som Nürburgring och Imola.

Banor som har en speciell plats i F1-historien, som har själ, hjärta, avåkningszoner fyllda med grus och som dessutom utmanar förarna gång på gång.

Banor som de senaste åren lämnat F1 och ersatts av nyare och modernare anläggningar där ofta gruset bytts ut mot asfalt. Det är ett val som många fans kritiserat och som även får hård kritik av Mercedes teamchef Toto Wolff.

– Jag har alltid varit tydlig med att jag inte alls är överens med den riktning som F1 har valt, nu tävlar vi på överdimensionerade parkeringsplatser, citeras Wolff av sport1.

Toto Wolff.

Hård kritik mot Formel 1

Till nästa år planerar F1 23 lopp, vilket är fler än man någonsin tidigare har kört. Där finns flera banor som Wolff inte uppskattar, som exempelvis Abu Dhabi och franska Le Castellet.

Han anser att den typen av banor inte är tillräckligt utmanande för föraren.

– Därför tävlar jag gärna på Imola, jag tävlar gärna på Mugello, på banor där du blir bestraffad när du gör ett misstag, säger Wolff som själv var racerförare innan han bytte karriär och blev den affärsman och teamchef som han är i dag.

– Vi måste ta tillbaka avåkningszonerna av grus. Vi måste se till att en förare inte kan köra av utan att bilen och sedan köra tillbaka ut på banan igen.

”Dödar racingen”

I dag används vita linjer (track limits) för att begränsa banan och under träningen till deltävlingen på Imola ströks 22 varvtider efter att förarna varit över linjen i kurva nio och 38 i kurva 15. Därefter hade förarna ett extra möte med tävlingsledaren Michael Masi, men även under kvalet ströks åtta varvtider.

– Vi behöver inte de där vita linjerna, vi behöver det grus som fanns förr i tiden, när du kör av så kör du bara av. Inte allt detta med ”han kör över vita linjen”, ”kör inte över den vita linjen” och så vidare. Det är rent skitsnack, säger AlphaTauris Daniil Kvyat till motorsport.com.

– Jag blir förbannad. Det dödar racingen och det tar död på en fantastisk bana. Det är problemet.

Söndagens F1-comeback på Imola blev ett spännande race, på en klassisk bana där flera förare gjord misstag. Mercedes Lewis Hamilton vann till slut före kollegan Valtteri Bottas vilket gjorde att Mercedes säkrade VM-titeln för konstruktörer för sjunde gången på lika många år. Teamet har dominerat sporten sedan den senaste regeländringen genomfördes 2014 och det är bara en tidsfråga innan Hamilton kör hem sin sjätte VM-titel på sju år.