Formel E vill ta hem kampen om kidsen

Foto: Mattias Persson / Motorsport Publication.
Felix Rosenqvist en av profilerna i ett växnade Formula E

avAnna Andersson

SPORTBLADET

Formel E har redan erövrat flera av världens största metropoler.

Nu kommer stjärnorna - och den unga publiken.

– Utvecklingen för denna innovativa framtidsserie har exploderat och jag har länge velat vara en del av det, säger Felipe Massa.

Efter 15 år i Formel 1 lämnade han serien 2017, men reda nu vet 37-åringen vad han ska göra framöver. Han ska köra Formula E med Venturi som bland annat ägs av skådespelaren Leonardo Di Caprio.

När nya fabrikstillverkare och den andra generationens bilar gör premiär i Saudi Arabiens huvudstad Riyadh i december finns en av F1:s mest meriterade förare med med.

– Jag ser verkligen fram emot att få köra på stadsbanor och ha kontrakt med fansen, säger Massa som finns med under mästerskapets femte säsong.

Foto: ANDREJ ISAKOVIC / AFP
Felipe Massa körde F1 i 15 år, för bland annat Ferrari och Williams.

Felipe Massa kör Formula E

Det världsomspännande mästerskapet för elbilar går en ny framtid till mötes, från och med nästa år försvinner bilbytet eftersom batteriet räcker ett helt lopp och dessutom förespår mästerskapet ytterligare en ökning av publik. Bara i år har fansen mellan 13 och 17 år som integrerar med mästerskapet online ökat med 347 procent och i åldersspannet 18 till 24 år är ökningen över 50 procent.

– Formula E växer och engagerar en ny, ung generation, säger grundaren och VD:n Alejandro Agag till motorsportmagazin.

– Formula E är mycket omtyckt av den unga generationen och därför kommer också fabriksteamen som vill utveckla mästerskapet mot framtiden.

Felix Rosenqvist tillbaka i Berlin

Den svenske racerföraren Felix Rosenqvist är en av de stora profilerna i Formula E som i helgen kör i Berlin, på den gamla flygplatsen Tempelhof. Där vann svensken sitt första lopp i mästerskapet 2017, nu ligger han trea i tabellen efter ett par tuffar tävlingshelger.

– Berlin var en vattendelare för mig, det var här jag visade att jag inte bara var snabb i Formel E, utan att jag också kunde hantera allt annat som krävs för att faktiskt vinna. Det var en milstolpe i min karriär, säger han.

– Vi hade en fantastisk bil här i fjol och vi har utvecklat paketet på alla plan sedan dess. Med tanke på hur snabba vi har varit i alla andra race den här säsongen, och hur starka vi var i Berlin förra året, ser jag ingen anledning att sikta på något annat än pallen.

Formula E 2017/2018 - guide med fakta, alla lopp, datum och tv-tider

ARTIKELN HANDLAR OM