Flygexpert: Dåligt omdöme orsakade kraschen

Kobe Bryant och åtta andra dog i olyckan

avAdam Westin, Emelie Fredriksson

Publicerad:
Uppdaterad:

Polisen i Los Angeles hade stoppat sina helikoptrar i dimman.

Flygexperten Christer Åhström anser att Kobe Bryants pilot aldrig borde ha lyft.

– Jag tycker att bristande omdöme är huvudorsaken till det här.

Kobe Bryant, 41, är en av världens mest kända basketspelare och en ikon i Los Angeles, där han spelade hela sin karriär för Lakers. Strax före klockan 10 på söndagen kraschade hans helikopter in i en bergsida.

Los Angeles Times har talat med Kurt Deetz, som var Kobe Bryants helikopterpilot mellan 2014 och 2016.

– När man hör om en sådan här krasch känns det helt surrealistiskt, säger Kurt Deetz till tidningen.

”Det händer bara inte”

Nio personer var ombord, samtliga dog. De var på väg till en basketturnering som hette ”Mamba Cup” efter Kobes smeknamn. Utöver Kobe Bryant är det känt att hans 13-åriga dotter Gianna var ombord, en lagkamrat och dennes föräldrar, en assisterande tränare samt piloten.

Foto: Matt Hartman / TT

När Kobe Bryant åkte helikopter gjorde han det nio gånger av tio i just i denna Sikorsky S-76B, säger piloten Kurt Deetz. Bland annat efter sin sista basketmatch 2016. Helikoptern hade Kobe Bryants ”Mamba”-emblem på sidan och var i fantastiskt skick med en stadig säkerhetshistorik, enligt piloten.

Piloten tror att vädret, snarare än ett motorfel, ligger bakom kraschen.

– Sannolikheten för ett katastrofalt dubbelt motorfel på denna flygmaskin – det händer bara inte, säger Kurt Deetz till Los Angeles Times.

Flygexperten: Dåligt omdöme

Piloten fick grönt ljus att flyga under SVFR (special visual flight rules), vilket tillåter en pilot att flyga under siktförhållanden som är värre än de som är tillåtna.
– Det är ganska normalt, men ingenting som rekommenderas så ofta, säger flygexperten Peter Goelz till CNN.

Flyger du under SVFR håller du vanligtvis tätare kontakt med flygtrafikspersonal, berättar han.

Christer Åhström, journalist på Flygrevyn, är mer sträng i sin bedömning – och menar att piloten aldrig borde lyft i den täta dimman.

– Det är nog fullständigt klart att det var dåligt omdöme att flyga under de här omständigheterna. Helikoptrar har inte särskilt mycket hjälpmedel för att ta sig fram i dåligt väder, i jämförelse med flygplan. Man flyger i stort sett på egen uppsikt.

Los Angeles-polisen har meddelat att de hade stoppat sina helikoptrar från att lyfta i dimman.

– Och att då ge sig ut på privatflygning under de här här omständigheterna – det tycker jag tyder på dåligt omdöme i det här sammanhanget. De har ju kolliderat med terrängen, som uppges vara oerhört svår. Det går knappt att komma dit med räddningspersonal, säger Christer Åhström.

Har använts av sjöräddningen

I oktober 2018 skedde en annan sportrelaterad helikopterkrasch – då Leicester Citys ägare Vichai Srivaddhanaprabha och fyra andra dog utanför fotbollsklubbens arena.

Men rent generellt är det inte särskilt farligt att flyga helikopter, säger flygexperten Christer Åhström. Den största risken är isbildning, som kan uppstå på rotorerna när temperaturen är kring noll.

– Om man tittar på statistiken kan man inte säga att det är speciellt olycksdrabbat. Men helikoptrar flyger oftare under svårare omständigheter än ett flygplan. De flyger ju lågt till exempel, säger Christer Åhström.

Modellen Sikorsky S-76B är en modern helikopter som använts i Sverige, säger flygexperten.

– Sjöräddningen hade tidigare just Sikorsky S-76, säger Christer Åhström.

Foto: Mark J. Terrill / TT
Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

NBA

Basket