”Det blir en kamp utöver det vanliga”

Pontus Tidemand är redo för ödeslopp i Portugal

Foto: Foto: TT
SVÅRAST startfält hittills Den 26-årige WRC2-ledaren från Charlottenberg stöter på tufft motstånd.
SPORTBLADET

Han har dominerat VM – men redan nu kan mästerskapet avgöras.

I morgon kan Pontus Tidemand ta greppet om titeln.

– Jag tror att det blir en av årets viktigaste tävlingar, säger han.

Efter att ha vunnit samtliga tre deltävlingar han kört och dessutom vunnit Portugals VM-deltävling förra året så är svensken segerviss, men han möter tuffast möjliga motstånd.

Teamkollegan, fjolårets VM-trea i WRC Andreas Mikkelsen, finns med i helgens tävling – precis som samtliga förare i mästerskapet. I WRC2 måste förarna köra tre obligatoriska tävlingar, i Portugal, Storbritannien och Tyskland. Det innebär att startfältet är det svåraste hittills.

Klurigt underlag

– Det gäller att köra fort, utan att göra några misstag. Det är en hel del sten på vägarna, även om underlaget annars består mest av grus och lera. Det gäller att köra smart, säger Pontus Tidemand som tillsammans med Jonas Andersson vunnit de två grustävlingarna i Mexiko och Argentina.

– Det var tekniskt svårare än det är i Portugal, men här är underlaget väldigt varierat och det kan vara sandigt, hårt, snabbt och krokigt. Det är lite av allt möjligt vilket gör det ut-manande, säger Tidemand som är trea efter den första dagen, ungefär en minut efter ledande Mikkelsen.

”Måste prestera”

Dessutom körs deltävlingen kring Porto som ligger vid Atlanten och där kan väderförhållandena ändras väldigt snabbt.

– Detta är en tävling där man måste prestera. Samtidigt kan det vara viktigare att köra hem en tredjeplats, än att riskera allt och köra av. Jag kommer att gasa på för att hitta tempot redan från början, säger Pontus Tidemand.

– Den här gången blir det med all säkerhet en kamp utöver det vanliga med flera tänkbara vinnare. Jag tror att det blir en av årets viktigaste tävlingar.

Den andre svensken i WRC2, Emil Bergkvist, fick bryta gårdagens tävling sedan bilen fått en vattenläcka.

ARTIKELN HANDLAR OM