Succé för Ferrari i Ryssland

Vettel och Räikkönen i första startled

SPORTBLADET

Ferrari är tillbaka i topp.

Med två bilar i första startled - det har inte hänt sedan 2008.

– Jag är väldigt glad över att vi har tagit det steget, säger Sebastian Vettel.

Foto: Pavel Golovkin / TT / NTB Scanpix
F1: Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen toppar kvalet till Rysslands GP

Det italienska teamet och Sebastian Vettel har vunnit två av säsongens tre första F1-lopp, trots att man inte har tagit någon pole position. Men inför Rysslands GP var både Vettel och teamkollegan Kimi Räikkönen snabba redan i kvalet.

– Vård huvuduppgift är loppet i morgon, men detta är ett bra steg på vägen, säger ettel.

Vettel och Räikkönen i topp

Sebastian Vettel tog Ferraris första pole position sedan Singapores GP 2015 och Kimi Räikkönen som gjorde en miss i den allra sista kurvan startar från andra rutan. Det är första gången sedan 2008 som Ferrari har första startled i ett VM-lopp.

– Jag tappade lite av min rytm i Q2 och det blev inte alls bra. Jag låste däcken och mitt första varv i Q3 var ungefär lika illa. Jag fick sedan till det sista varvet och körde riktigt bra i den sista sektorn, det räckte, säger Sebastian Vettel.

– Vi har startat säsongen bra, även om Mercedes har varit starkast i alla kvalen. Det är möjligen så att banan var till vår fördel i dag, eller kunde vi hantera däcken bättre. Vi har förbättrat bilen sedan det senaste loppet och jag är övertygad om att det blir ett jämnt lopp.

Mercedes Valtteri Bottas startar från position tre och Lewis Hamilton från ruta fyra.

– Ferrari var snabbare i dag, vi var nära, men inte tillräckligt nära, säger Valtteri bottas på presskonferensen.

– De har varit något före oss under hela helgen och de har fått ut mer ur de ultramjuka däcken än vad vi har gjort. Men det är morgondagen som räknas och andra startled är inte så ila här eftersom det är rätt långt till den första kurvan.

Framsteg tycker Ericsson

Saubers Marcus Ericsson var bara 19:e man i kvalet, han var på väg att förbättra sin tid i slutet av Q1, men när teamkollegan Pascal Wehrlein körde av och Renaults Jolyon Palmer kraschade fick övriga förare bromsa ner farten. För Ericssons del betydde det att han inte lyckades förbättra sig och han var näst sist i kvalet. Kollegan Wehrlein kvalade in på plats 18, 17 hundradelar före Ericsson.

– Resultatet är det inte bra, men jag tycker ändå att vi gjorde framsteg under den tredje träningen och under kvalet, säger Ericsson till Viasat Motor.

– Men vi upptäckte ett motorproblem under den tredje träningen och nu tappar vi tre tiondelar när vi kör rakt fram. Det är inte okej.

Gammal motor med problem

Sauber kör redan med en motor från förra säsongen, man valde att köpa Ferraris modell från 2016 för att kunna bygga bilen kring den motorn. Det gör att deras motor inte kommer att utvecklas någonting under säsongen, samtidigt som konkurrenterna blir snabbare.

– Jag ser fram emot racet, även om vi inte har så bra utgångsläge tycker jag att vi har gjort framsteg under dagen, säger Ericsson till tv-kanalen.

– Vi har gått i rätt riktning när det gäller inställnignar och även med körningen, men det är frustrerande att vi är där vi är. Nu måste vi först få ordning på motorn, det är ju en fjolårsmotor och den måste ju kunna gå maximalt så att vi också kan ge allt.

Se fler höjdpunkter på och matcherna live eller 48 timmar i efterhand på

ARTIKELN HANDLAR OM