SOK-basen efter sponsorskandalen: ”Får inte hända igen”

Foto: DANIEL STILLER / BILDBYR N
SPORTBLADET

Klädjätten H&M har anklagats för rasism efter sin nya barnkollektion.

Det ändrar inte faktum att den svenska truppen kommer att bära företagets kläder under OS.

Efter skandalen har sponsorn bett Sveriges Olympiska Kommitté om ursäkt.

– Det som skedde får man sortera in under rubriken flagrant misstag, säger SOK:s verksamhetschef Peter Reinebo.

För ett år sedan skrev SOK i ett pressmeddelande att det var med stolthet som samarbetet med H&M fortsatte över OS i Pyeongchang.

Precis som under OS i Sotji och Brasilien ska de svenska utövarna använda och tävla i företagets specialkollektion. Peter Reinebo, SOK:s verksamhetschef, sa i pressmeddelandet att "H&M:s världskända varumärke är en stolthet för Sverige".

1 av 3 | Foto: Skärmdump H&M
Produktbilden för tröjan har fått massiv kritik.

Sedan dess har varumärket fått en rejäl törn.

För en tid sedan publicerade företaget en bild på en mörkhyad pojke med texten "coolest monkey in the jungle". Budskapet väckte starka reaktioner.

En av de som reagerade var Manchester Uniteds anfallsstjärna Romelu Lukaku. "Du är snart kung. Låt ingen säga något annat", skrev han på sitt Instagram.

Påverkar inte samarbetet

Bilden har efter kritiken plockats bort, tröjan dragits in från alla marknader och företaget bett om ursäkt offentligt.

SOK har dessutom fått en direkt ursäkt.

– Ja, de har bett om ursäkt generellt och direkt till oss. Det hedrar företaget, men det här får inte hända igen. Jag ser inte H&M som ett rasistisk företag i grunden, man står för bra värderingar och det är en av orsakerna till att vi är partners, säger Peter Reinebo, SOK:s verksamhetschef.

Påverkar händelsen ert samarbete i nuläget?

– Nej, det skulle jag inte säga. De har gjort en pudel på det.

ARTIKELN HANDLAR OM

H&M

Rasism