Jakten på tredje segern

avAnna Andersson

Publicerad:

”Skulle verkligen älska om det kunde bli så”

De dominerade i VM-premiären nu attackerar de i Svenska rallyt.

Där är VW obesegrade.

– Vi skulle verkligen älska om det kunde förbli så, säger motorsportchefen Jost Capito.

Foto: MICKE FRANSSON / TT
Sebastien Ogier och Julien Ingrassa, Frankrike, VW Polo WRC vann Rally Sweden, här med VW:s Motorsportchef, Jost Capito.

Svenska rallyt brukar vara en nordisk historia, det enda  utomnordiska förarparet, förutom den flerfaldige världsmästaren Sebastien Loeb och Daniel Elena, som vunnit tävlingen är Volkswagens världsmästare  Sébastien Ogier och kartläsaren Julien Ingrassia.

Det var 2013.

Förra året vann stallets Jari-Matti Latvala och Mikka Anttila för tredje gången och VW:s Andreas Mikkelsen var tvåa.

– Vi har bara goda minnen från Rally Sweden och vi åker dit med stora förväntningar varje år, säger Jost Capito i ett pressmeddelande.

Historisk seger

Volkswagen tog alla tre pallplatserna i det besvärliga rallyt i Monte Carlo i januari och åker till Sverige som favoriter.

– Man glömmer aldrig tävlingen där man vann för första gången som ett team. 2013 var en av våra höjdpunkter i World Rally championship med Polo R WRC. Förra året såg vi en spännande kamp mellan Volkswagen-förarna som kämpade om segern och det var första gången alla tre av våra förare visade att de var jämbördiga och kunde vinna - inklusive vår "junior" Andreas Mikkelsen som mer än nog matchade Sébastien Ogier och Jari-Matti Latvala. Men allt det är historia nu och än en gång kommer vi att ge allt för att få smaka på framgång igen 2015. Vi är obesegrade i Rally Sweden och vi skulle älska om det kunde förbli så.

Snöfall

Inför årets rally har det snöat mycket i Värmland, vilket gör att tävlingen bjuder på vinterväglag. Enligt väderleksprognosen ska det dock vara mulet, minusgrader och uppehåll under de kommande fem dagarna.

Under lördagen och söndagen är det samma sträckor som förra året, däremot har det gjorts förändringar i Norge vilket gör att ungefär en tredjedel av rallyt är nytt jämfört med förra året. I Norge är det vara stadiumsträckan "Kirkenær" som är kvar från 2014 och i Sverige är det 11,7 km vid Torsby som är nya jämfört med för ett år sedan.

– I Rally Sweden vinner, som alltid, den som kört fortast och samtidigt gjort minst antal misstag. Trots det är det alltid mycket speciellt för mig att köra i Sverige. Inget annat rally i WRC går uteslutande på snö och is, och jag gillar det, säger Sebastien Ogier som vann den svårkörda premiären i Monte Carlo.

– Det ser ut som om vi kommer att få mycket bra förhållanden i år. Det är mycket snö på marken i Sverige och kallt väder i Skandinavien har gjort många partier till skridskobanor. Jag ser fram emot det och till ett snabbt rally. Det enda som skulle kunna förstöra nöjet för mig skulle vara nysnö. Det skulle vara en liten nackdel för de första förarna längs vägen. Hursomhelst så åker jag till Sverige full av tillförsikt då segern i Monte Carlo har gjort mig ännu mer motiverad. Man kan säga att förhållandena i Rally Sweden faktiskt är mycket mer förutsägbara än i "Monte" och de kommer definitivt inte att vara lika krävande för oss förare.

Segraren optimist

Även Jari Matti Latvala är optimistisk inför tävlingen i Sverige som han har vunnit tre gånger:

– Jag lärde mig köra rallybilar på snö och is. Redan som barn for jag fram på frusna sjöisar, så jag känner mig som hemma i Rally Sweden, säger finländaren.

– Jag ser särskilt fram emot specialsträckorna "Fredriksberg" och "Vargåsen" i Sverige eftersom man kan hitta en bra rytm på dem och för att de har några långa hopp. Andraplatsen i Rally Monte Carlo ger mig också anledning till optimism. Det gick bättre än förväntat. Skulle jag vinna i Sverige skulle det understryka mitt mål att ta VM-titeln. Trots det är jag, liksom Sébastien, väl medveten om att Andreas och förare som Mads Østberg också siktar på seger. Man måste alltid räkna med dem här.

Följ Sportbladet Motor på Facebook, - nyheter, tips och snackisar

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Rally

Volkswagen

Motorsport