”Självklart blir man tagen”

SPORTBLADET

Rickard Rydell om de otäcka olyckorna den senaste veckan

Tagen Den senaste veckans otäcka olyckor har påverkat Rickard Rydell. FOTO: BILDBYRÅN

Ett dödsfall och en livshotande skada på bara en vecka.

Är motorsporten säker?

– Så länge man tävlar i att köra fort kan det aldrig bli ofarligt, säger Eje Elgh.

Aldrig helt ofarligt Så länge man tävlar i att köra fortast så kan motorsporten aldrig bli helt ofarlig, anser Eje Elgh. FOTO: VIASAT

Förra söndagen avled 18-årige Henry Sutrees sedan han fått ett däck i huvudet under ett F2-lopp, i lördags skadades Felipe Massa allvarligt sedan hans hjälm träffats av en fjäder under F1-kvalet.

”Vad är oddsen?”

Ändå anses motorsporten som säker.

– Det är ren otur, det ramlar loss däck ibland, men risken för att det ska träffa någon är så otroligt liten. Vad är oddsen? De är enormt små och att sedan två saker händer på en vecka är nästan läskigt, säger Rickard Rydell som själv kör VM i WTCC.

– Det är enormt tragiskt och man blir tagen, men riskerna statistiskt sett är så otroligt små. Sedan Ayrton Senna och Roland Roland Ratzenberger omkom under en helg 1994 har det hänt otroligt mycket med säkerheten. Nu har killarna nya hjälmar och utan den hade Felipe Massa aldrig överlevt.

Sedan förlorade Fernando Alonso ett däck under loppet. Är det slarv?

– Nej, men däck flyger ofta när det gäller formelsport, men hur stor är risken att det ska träffa någon?

– Självklart blir man tagen av det som händer och man tänker på det mellan racen, men under racehelgen är man så fokuserad att man inte har tid. Då finns det absolut inte i huvudet.

”Kan aldrig bli helt ofarligt”

F1-experten Eje Elgh är inne på samma linje när han säger:

– Att olyckorna kommer i en klump så här kan man absolut inte göra någonting åt. Det är som när plötsligt två flygplan kraschar oberoende av varandra. Det är en ren tillfällighet. Däremot måste vi diskutera hur man ska skydda huvudet, det är väldigt komplicerat. Det är den mest utsatta delen på kroppen när man kör formelbil och man har kommit väldigt långt med den här kolfiberhjälmen, men hur ska man skydda huvudet utan att det blir en nackdel om bilen exempelvis välter? Skyddet får inte vara en nackdel vid andra typer av olyckor heller.

Handlar det om slarv när det inträffar sådana olyckor?

– Alltså när det gäller Alonso så hade ingen reagerat om hjulet släppt för två månader sedan och nu kan det ha varit slarv. Renault fick sin bestraffning. Slarvats har det gjort många gånger och så länge den mänskliga faktorn är där så kan det hända.

Med andra ord kommer det alltid att se olyckor?

– Så länge man tävlar i att köra fort så kan det aldrig bli helt ofarligt. Man kör lite för fort eller lite för snävt. Det går aldrig att göra det helt riskfritt. Så är det.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport