Carlos Sainz - snart 60 och på jakt efter en seger i Rally Dakar

avAnna Andersson

Publicerad:
Foto: TT

Han har hunnit fylla 57 år.

Men ger sig inte.

För en dubbel världsmästare i rally finns bara ett enda mål. En seger i världens tuffaste rally.

– Jag försöker vinna, om jag inte hade gjort det hade jag lika gärna kunnat stanna hemma, säger Carlos Sainz.

30 år har passerat sedan han vann sin första VM-titel i rally, 28 sedan han vann den andra. Han har hunnit med att vinna Rally Dakar och se sin son med samma namn ta både en förarplats hos F1-teamet McLaren och kliva upp på en prispall i racingens kungaklass.

Den listan hade många varit nöjda med och siktat in sig på en lugnare tillvaro inför pensionen.

Inte Carlos Sainz.

Jagar ny seger

Han är i Saudiarabien för att ta sin tredje seger i Dakarrallyt, världens tuffaste rally som pågår under närmare två veckor.

– Jag ser mig själv som en vinnare i Rally Dakar, till hundra procent. Om jag inte hade gjort det hade jag aldrig varit här, säger han till Dakar.com.

– När du uppnår en viss ålder krävs det väldigt mycket av dig för att du ska vara fysiskt förberedd för att vara i din absolut bästa form. Du måste träna både uthållighet och styrka varje dag.

Det är 13:e gången han ställer upp i Rally Dakar, den klassiska rallytävlingen som flyttades från Afrika till Sydamerika för tio år sedan och som i år debuterar i Saudiarabien. De tävlande kör mellan fem och sex timmar per dag, i extrem hetta och i olika typer av svårmanövrerad sand. Han har inlett med att vinna två av de sex inledande etapperna och när halva tävlingen är avgjord leder han. Den snart 60-årige spanjoren är ungefär åtta minuter före Nasser Al Attyah som närmare sig 50 år och den historiske mästaren Stephane Peterhansel som fyller 55 år i år.

Slitsamt lopp

Med andra ord är Rally Dakar ett en tävling som kräver så väl fysisk som mental styrka och dessutom en stor portion erfarenhet.

– Detta är ett rally där du bara får information från ett par noter av din kartläsare och det du ser. Du måste ta beslut trots att du har väldigt lite information och ibland blir du lurad och gör misstag , du är för optimistisk eftersom du tror att terrängen är på ett sätt, men i verkligheten är det precis tvärt om. Det är enormt stressande, adrenalinet skjuter i höjden och det påverkar din fysik, förklarar Carlos Sainz.

I Rally Dakar har förare yngre förare med helt andra erfarenheter, som exempelvis 38-årige Fernando Alonso med två VM-titlar i Formel 1 och två segrar i LeMans 24-timmarslopp, svårt att konkurrera med de betydligt äldre och mer erfarna konkurrenterna.

– Jag är enormt stolt över att jag har fåt möjligheten att fortsätta tävla och över att jag har fått möjligheten att bli den äldsta föraren i historien som vinner den här tävlingen, säger Carlos Sainz till redbull.com.

– Jag vet att jag inte har så mycket tid kvar, men jag anser att jag har förtjänat rätten att vara här och njuta av det ända fram till den dagen då jag själv säger att nu är det slut.

Annas Motor - veckans snackisar den 11 januari 2020

Pole position

Carlos Sainz

Den här gången handlar det om pappa, matadoren, dubbel världsmästare i rally som leder Rally Dakar. Han är 57 år, men vägrar att dra ner på tempot.

2) Max Verstappen

Han har förlängt kontraktet med Red Bull till och med 2023. Målet är att vinna VM-titeln i F1.

3) Michelin

Det blir nya bakdäck när motoGP startar den 8 mars 2020, det meddelar däcktillverkaren. De nya däcken har testats i flera månader och teamen får testa dem under försäsongstesterna i Malaysia och Qatar.

4) Oliver Solberg

Det blir en satsning på WRC2 för Petter Solbergs son. Han inleder med rallyt i Monte Carlo, då kör han sin välanvända Volkswagen Polo R5.

5) Alexander Peroni

Han gjorde en spektakulär avåkning under F3-loppet på Monza då han landade i skyddsnätet och drabbades av frakturer på ryggraden. Han tvingades stryka resten av säsongen, men meddelar nu att han kommer till start när Formel 3 startar 2020.

– Jag har inte avslutat mitt uppdrag där än, citeras han av motorsporttotal.

6) Fittipaldi

Det är supportserierna som bjuder på de stora efternamnen 2020. I Formel 2 återfinns Mick Schumacher, son till Michael Schumacher. I Formel 3 tävlar Jack Doohan, son till Mick Doohan som är en av världens mest framgångsrika mc-förare och Enzo Fittipaldi, barnbarn till den dubble världsmästaren Emerson Fittipaldi.

7) Calle Bjerkert

Mc-föraren kämpar på i Rally Dakar, men har otur gång efter gång, problem med kabelbrott, bränsleventiler och annat gör att han ligger långt ner i resultatlistan - men han ger sig inte. Under fredagen var han 39:a.

8) Tatiana Calderon

26-åringen från Colombia blir det första kvinnan i japanska Super Formula. 2019 var hon första kvinna att starta i Formel 2, samtidigt som hon var utvecklingsförare för F1-teamet Alfa Romeo.

9) Jaques Villeneuve

Den förre F1-mästaren planerar att ha ett eget team Feed Racing i det europeiska NASCAR-mästerskapet. Målet är att utbilda unga talanger.

10) Robert Kubica

Polacken hänger kvar i F1. Som reservförare hos Alfa Romeo.

Motorstopp

Andrea Iannone

MotoGP-föraren lämnade ett positivt dopningstest i höstas och stängdes av från mästerskapet. Nu har även B-provet analyserats och det visade spår av den anabola steroiden nandrolon. Det var bara en liten mängd som kunde spåras och Iannones advokat säger till La Gazzetta dello Sport att det kan bero på att han har ätit kött under sin vistelse i Malaysia och italienaren kämpar för upprättelse.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM