Tidemands taktik – nå toppen via WRC2

avAnna Lindbäck

”Jag tror att detta är rätt väg att gå”

Foto: LINN MALMÉN

UDDEHOLM. Han hade lika väl kunnat ställa upp i värstingklassen WRC.

Men Pontus Tidemand tänkte taktiskt – och nu hoppas han bli oslagbar i Rally Swedens WRC2-klass.

– Man får försöka intala sig att man är bäst, säger rallyföraren.

Foto: LINN MALMÉN

För två år sedan var det dags för WRC-debut i Rally Sweden för svenskhoppet Pontus Tidemand. Då slutade det med motorstrul och värmlänningen fick bryta tävlingen efter bara nio sträckor. I fjol var det inställningarna, spåriga vägar och mild temperatur som gjorde att det bara blev en åttondeplats för Tidemand.

Nu är det dags för Rally Sweden igen men i år väljer rallyhoppet att inte starta i värstingklassen. Men det är inte ekonomin som avgjort det – faktum är att det kostar totalt nästan en miljon kronor att komma till start både i WRC och WRC2 – utan ett taktiskt tänk som förhoppningsvis ska ge utdelning i framtiden.

– Jag vill ha möjlighet att vinna Svenska rallyt någon gång och jag tror att detta är rätt väg att gå om man vill etablera sig i branschen. Jag tror det är bättre att vinna WRC2 än att ta en lägre placering i WRC, om jag säger så. Nu är tanken att vi ska köra hela WRC2-mästerskapet, alltså sju tävlingar om vi får budget till det, säger Pontus Tidemand.

”Skittuff bransch”

Är det inte dags för en svensk rallystjärna nu?

– Jo, men det är många faktorer som ska spela in. Det är inte lätt, det är en skittuff bransch. Jag tror inte att det kommer att hända så mycket under 2015 eller 2016.

Men Toyota är på väg in, Volkswagen och Hyundai ska satsa i flera år till och Ford ska bygga en ny bil så de har också tänkt satsa i några år till. Sedan tror jag också att det då kommer att bli en generationsväxling bland de förarna som kör WRC nu. Det kommer nog att hända mycket under 2017.

Och då kommer du vara där?

– Det hoppas jag. Gör vi det bra i WRC2 i år och kanske även nästa år, så tror jag att det finns stora chanser.

Tidemand och kartläsaren Emil Axelsson, i stallet M-sport, kommer till start i en Ford Fiesta RRC, snäppet bättre än R5-modellen (som de flesta andra i klassen kör) och är så lik en WRC-bil man kan komma.

”Jag gjorde bort mig lite...”

– Ska jag vara ärlig så var jag riktigt besviken efter åttondeplatsen förra året. Jag gjorde bort mig lite på inställningarna. Vi hade testat mycket på isvägar och då var det så milt och djupa spår i vägarna, hopplöst. Det kommer säkert bli lika spårigt i år så nu har vi ställt in bilen annorlunda.

Tidemand är lite av en förhandsfavorit i den svenska VM-tävlingen. Fredrik Åhlin, värmlänning även han, Jari Keetoma, Eyvind Brynildsen och Anders Gröndal nämns också som toppkonkurrenter.

Vad talar till din fördel i hemmatävlingen?

– Jag tar inget för givet även om målsättningen är att vinna. En får intala sig att en har bäst team, bäst bil, bäst kartläsare - och förhoppningsvis kanske bäst chaufför också, säger Tidemand med ett ödmjukt flin.

1 av 2

SÅ KÖRS SVENSKA RALLYT

I dag:

  SS1 Färjestads travbana: En publiksträcka på cirka två kilometer där förarna startar två och två och kör i en åtta – som i en rallycrosstävling ungefär.

I morgon:

  SS2/SS9 Torsby: Mycket företagsaktiviteter finns vid sträckan och publikanstormningen förväntas bli stor. I grustaget har man även byggt en velodrom.

  SS3/SS8 Röjden: Efter Torsbysträckan tar Röjden vid längs den norska gränsen – en 19 kilometer lång sträcka.

  SS4/SS7 Finnskogen: En typisk rallysträcka. Snabb och kurvig väg som varierar mellan att vara bred och smal.

  SS5/SS6 Kirkener: Ett bra publikområde på en konstgjord vall. Sträckan innehåller ett spektakulärt hopp där bilarna flyger 35 meter.

  SS10 Färjestads travbana: En publiksträcka på cirka två kilometer där förarna startar två och två och kör i en åtta – som i en rallycrosstävling ungefär.

Lördag:

  SS11/SS15 Fredriksberg: Bilarna passerar sjöar och publiken kan se förarna åka in och ut ur vikarna. En raksträcka i slutet består av tre hopp där bil­arna lättar på samtliga ställen.

  SS12/SS16 Rämmen: En klassiker. Sträckan är krokig men snabb och passerar både skog och sjöar. Avslutas med ett spektakulärt hopp.

  SS13/SS17 Hagfors sprint: Sträckan är centralt placerad i Hagfors vid idrottsplatsen och folkracebanan. Ett perfekt publikområde för de som inte vill ta sig ut i skogen.

SS14/SS18 Vargåsen: Här är publikfesten! En klassiker och Rally Swedens definitiva mittpunkt. Det spektakulära hoppet vid Colins Crest lockar tusentals besökare varje år. Sträckan är av varierande karaktär och börjar lite långsammare för att sedan avslutas med hög fart.

Söndag:

  SS19 Lesjöfors: En smal och kurvig byväg den första halvmilen. Innehåller ett lång vänsterkurva där publiken kan stå på en naturlig läktare.

  SS20/SS21 Värmullsåsen: Den avslutande sträckan på skidbacken Värmullsåsen. En kort power stage-sträcka, med ett rejält hopp.

Målgång på Stora Torget i Karlstad cirka klockan 15.00

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Rally