Stallens kostnader: 19 miljarder kronor

Elgh: Toyota lägger ner enorma summor men kommer ingenstans

Kostnaderna inom formel 1 skulle minska - men istället är de högre än någonsin.

På ett år gör stallen av med 19 miljarder kronor.

Det är nästan lika mycket som Öresundsbron kostade att bygga.

Foto: AP
Spenderar mest Det kostar att ligga på topp. För Ferrari  3,1 miljarder närmare bestämt.

De senaste åren har sportens starke man Bernie Ecclestone och det internationella bilsportförbundet (FIA) gjort allt för att försöka dra ner kostnaderna inom sporten. Trots det kostar det bara mer pengar.

Fjolårets säsong gick på 16,7 miljarder svenska kronor. Årets kommer att kosta minst 19 miljarder kronor. Tillräckligt med pengar för att driva en medelstor svensk kommun i fem år.

- Formel 1 har alltid varit kommersiellt och ju större intresse som bilföretagen har i det, ju mer pengar pumpar de in. De stora bilföretagen vet precis hur mycket pengar de kan pumpa in och eftersom de fortsätter med det år för år så måste det ju vara en god affär för dem. Det skulle vara intressant att veta hur många extra bilar de säljer tack vare all reklam de får via sporten, säger F1-experten Eje Elgh.

Motorerna dyrast

Facktidskriften F1-racing har gjort en uträkning på vad en F1-säsong egentligen kostar och kommit fram till att utvecklingen av motorerna är det dyraste.

Totalt lägger stallen ner 7,6 miljarder kronor per år - det kan jämföras med att ombyggnaden av Slussenområdet i Stockholm beräknas kosta två miljarder kronor under sju års tid.

Sju av stallen har en årsbudget som skulle täcka ombyggnaden av huvudstadens välkända trafikkarusell. Värst är Ferrari med kostnader på 3,1 miljarder kronor om året, de följs av det japanska stallet Toyota.

- Där ser man att det inte bara är pengarna som styr. Toyota lägger ner enorma summor, men kommer trots det ingenstans. Det visar att formel 1 inte bara handlar om pengar, man måste ha bra grejer i kombination med en bra förare och ett starkt team för att lyckas, säger Eje Elgh.

På söndag avgörs årets tredje lopp, det första någonsin i Bahrain och landet räknar med inkomster på över 550 miljoner kronor under tävlingshelgen.

Det är nästan två gånger så mycket som Minardis årsbudget - eller "lite" mindre än vad BMW-Williams lägger ner på sina tester under en säsong.

Hit går pengarna:

Kostnadsligan:

Anna Carlsson

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport