Drömjobb1

SPORTBLADET

Premiär i dag – Sportbladets man i F1-cirkusen

Foto: Snabb karriär Någonstans i framtiden hade Gustav Kristiansson hoppats få jobba med formel 1. Det gick fortare än så. Redan som nyutbildad civilingenjör har han nu en betald praktik på Renault f1:s utvecklingsanläggning i England.

Pojkdrömmen var att någon gång få jobba med formel 1.

Nu är Gustav Kristiansson 27 år – och en del av Renaults F1-team.

– Det är som att leva i en dröm.

Svensken var en många nyutbildade civilingenjörer från hela Europa som deltog i Altran Engineering Academys årliga tävling där åtta finalister fick presentera sitt förslag för Altran och Renaults F1-team. Vinnaren fick en betald praktik på Renault F1s utvecklingsanläggning fabrik utanför Oxford i England.

– När de läste upp mitt namn fick jag nästan en blackout, säger årets vinnare, 27-årige Gustav Kristiansson från Linköping.

Flygteknik på KTH

– Jag har tittat på F1 sedan jag var 15 och sett nästan varje race. Jag är enormt intresserad av tekniken och började läsa flygteknik på KTH för att sedan kunna jobba några år inom flyget innan jag tog steget till formel 1.

Många tar just den vägen. Men för Gustav gick det betydligt snabbare än så. Nu har han lämnat Sverige för England och arbetar med fordonsdynamik och tittar på hur en viss komponent påverkar aerodynamiken.

Premiär i dag

– Mitt arbete är inriktat på R27, nästa års bil, men i veckan har jag hjälpt till med däckanalyser inför årets sista lopp. Jag hade höga förväntningar när jag kom hit, men de har infriats sedan länge, detta är fantastiskt.

– Bara jag hämtar kaffe går jag förbi F1-bilar, sporten är närvarande hela tiden. Lagkänslan är fantastisk och det känns att man är en del av ett F1-stall.

Än så länge har han varit med på tester, men inte hunnit se några lopp, men eftersom praktiken sträcker sig in under nästa säsong hoppas han på möjligheten då. Under hela perioden kommer han att exklusivt för Sportbladets läsare berätta om vad som händer inom ett F1-stall.

– Jag ska försöka att ge en bild av hur det egentligen är på insidan, säger Gustav Kristiansson.

I dag lämnar han sin första kolumn.

Anna Andersson ([email protected])

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport