Sportbladet slog rekord i lästa artiklar

Foto: MARCUS / MARCUS ERICSSON
SPORTBLADET

OS i Pyeongchang bjöd på fantastiska svenska framgångar.

För Sportbladet blev det också rekord - i trafik.

– Aldrig förr har vi haft så många sidvisningar och startade videoströmmar som på det här OS:et. Vårt team på plats och hela redaktionen svarade för en enastående bevakning, säger Sportbladets chef Pontus Carlgren.

Samtidigt prisades Aftonbladet och Sportbladet på internationell gala för satsningen på betald journalistik.

Den här helgen avslutades OS i sydkoreanska Pyeongchang och den svenska truppen kunde resa hem med sju guld, sex silver och ett brons. Medaljrekord.

På Sportbladet har vi haft över åtta miljoner sidvisningar i snitt om dagen och många hundratusentals nya videovisningar varje dag.

Den stora satsningen på OS lyckades till och med över förväntan.

– Vi är vana att ha de bästa rösterna, vassaste reportrarna, skickligaste fotograferna och en nyhetsdesk i världsklass – men vi ställs ständigt inför nya och spännande utmaningar. Att jobba med snabbhet, kvalitet, text, video, fördjupning och analys på samma gång ställer enorma krav på mycket: planering och flexibilitet, individuell skicklighet och teamwork. Samarbetet mellan våra 16 utsända och redaktionen i Sverige har varit helt suveränt, säger Pontus Carlgren.

Sportbladet har även varit störst på sociala medier som Facebook och Instagram under OS.

– Allra mest stolt här är jag över vårt innehåll på Instagram, här är vårt konto det största mediakontot. Är du det minsta intresserad av OS eller sport så kommer det kontot att ge dig en bra upplevelse. Kul också att det också börjat ge oss trafik och stort intresse från sponsorer, säger Pontus Carlgren.

Exklusiv tv på lats

Genom samarbete med Discovery har vi kunnat publicera deras bästa highlights på vår sajt till våra användare.

Vårt team i Pyeongchang har också kunna göra intervjuer på plats direkt efter tävlingarna på ett helt annan sätt än tidigare och helt exklusivt mot liknande konkurrenter.

– Det var länge sedan vi slutade med långa studiosändningar om idrott som pågår, då vill folk titta på sport, inte på folk som pratar. Vi har kombinerat nyhetsintervjuer och inslag på plats med en nyhetsstudio på hemmaplan som har letts av programledaren Linn Nordström, det har varit vasst och rappt. Lasse Anrell har varit gäst på skidor och Mikael Tellqvist på ishockey. Det har varit tv som som har setts och uppskattats av många, säger Pontus Carlgren.

Stolta över nytt pris

I samband med OS har också Sportbladet prisats internationellt igen.
I finalkonkurrens med bland andra Wall Street Journal och NY Times tog Aftonbladet och Sportbladet hem prestigefyllda "Paid content awards" på en stor tillställning i Berlin.

– En stor ära. Det här är ett bevis på att vår långvariga satsning på kvalitet och att hela tiden utveckla vår journalistik och våra produkter lönar sig, säger Pontus Carlgren.

Priset fick vi för vår framgångsrika satsning Plus Premium Sport.

Som innehåller bland annat nischade biblar som också säljs digitalt, managerspel, spelservice via mobilpush.

Vidare också veckoprogrammet Hockeystudion, fotbollsprogram och veckoprogram om V75.

Och lägg därtill alla Plus-artiklar.

– Det är en tuff bransch, världen blir allt mer fragmentiserad – för att möta alla läsare och tittares behov ställer det enorma krav på en massa olika spetskvalitéer. Det är också väldigt stimulerande att hela tiden vara på en resa där ständig utveckling är helt avgörande, säger Pontus Carlgren.

ARTIKELN HANDLAR OM

Vinter-OS

Plus

Instagram