Kvalsuccé av Joel Eriksson

Slog europamästaren och Schumacher i Macau

SPORTBLADET

Joel Eriksson gjorde allt rätt.

Och har pole position i Macau.

– Det är helt klart ett av de bästa kvalen i mitt liv, säger han.

Foto: Mattias Persson
Joel Eriksson snabbast i kvalet till Macau Grand Prix

Den svenske F3-förare gör allt för att kunna klättra vidare på sin väg mot Formel 1 och målet är att vinna helgens VM-final, Macaus Grand Prix i Formel 3.

– Jag har förberett mig så bra jag kan och har höga förväntningar, jag kan banan och jag vet att det är en av världens tuffaste. Det krävs enormt mycket av både föraren och bilen, säger han till Sportbladet.

– Den här tävlingen spelar stor roll för min framtid, lyckas du här kan du bli upplockad av de stora teamen och de stora serierna.

Joel Eriksson snabbast i kvalet

I det tuffa kvalet på den mycket trånga stadsbanan behöll han kylan och trots ett flertal krascher gjorde svensken precis det han skulle göra - och körde in på pole position.

– Det var helt sjukt, säger Eriksson.

– Att göra ett perfekt varv här i Macau är i stort sett omöjligt, men detta blev perfekt. Jag gick in i svängen och kände klarar jag detta?, Gick ur och kände oj det gick men då kom nästa sväng. Alla vet att det krävs så otroligt mycket av föraren när han ska tajma in allt. Det är murar överallt och missar du bromspunkten med två meter sitter du i muren.

Kvalrace natten till lördag

Hans 2.10,720 räckte till första startposition i lördagens kvalrace inför Macaus Grand Prix. Svensken var 0,024 snabbare än europamästaren Lando Norris som komemr att vara McLarens reservförare i F1 nästa säsong, medan Callum Illiott, som även han är från Storbritannien, slutade trea. F1-teamet Mercedes juniorförare Maximilian Günther, Tyskland, slutade fyra.

Mick Schumacher, son till den sjufaldige F1-världsmästaren Michael Schumacher, var sjua i sitt debutkval. Nu väntar ett kvalrace natten till lördag och därefter avgörs Macaus Grand prix, VM-finalen för Formel 3, på söndag klockan 08.30.

– Nu ska vi sätta oss ner och gå igenom taktiken inför loppet, det är en väldigt lång raka efter start och där kommer det förare med slipstream bakifrån, säger Eriksson.

– Det blir väldigt svårt att hålla dem bakom mig, även om det inte är omöjligt.

ARTIKELN HANDLAR OM