Ingen avstängning för Darren Nowick

Av: Jonna Andersson, Tomas Ros

Publicerad:
Uppdaterad:

SPORTBLADET

Greg Scott lämnade isen groggy efter tacklingen av Darren Nowick.

Nowick fick matchstraff, men klarar sig utan anmälan.

– Jag hävdar samma som jag sa igår, att det är en huvudtackling, säger Brynästränaren Peter Andersson.

Det stod 2–1, fördel Skellefteå, när Darren Nowick tacklade Brynäs Greg Scott in i sargen. Medan Scott fick ledas av isen fick Nowick själv gå av efter att ha fått matchstraff.

– Han mår så jäkla dåligt. Jag var in till honom och det är otäckt att säga men han kommer inte må bra på ett tag. Han var väck, borta, ingen kontroll över sin kropp eller något. Väldigt illa däran, sa Brynästränaren Peter Andersson efteråt.

Anmäls inte

Men någon tuffare bestraffning blir det inte för Nowick. Skellefteåforwarden klarar sig utan någon anmälan.

– Regelverket säger att det inte ska ge någon påföljd. Man kan titta på regeln charging och kriterierna där i. Det är en femma eftersom det är en lite för tuff tackling men det är ingenting mer än så, säger domarchefen Tomas Torsbrink till Norran.

”Är en huvudtackling”

Efter matchen, som Skellefteå vann med 5–4, började Stefan Klockare försvara Nowicks tackling. Det var var droppen för Peter Andersson och ett bråk utbröt de två tränarna emellan. Att tacklingen inte blir anmäld har Brynästränaren svårt att förstå.

– Jag hävdar samma som jag sa igår, att det är en huvudtackling, säger Andersson till Sportbladet.

Publicerad:

LÄS VIDARE