- Äsch, det var inte så farligt...

Schumacher kraschade i 200 - klev ur bilen helt oskadd

SPORTBLADET

MELBOURNE

F1-fansen höll andan.

Michael Schumacher voltade med sin Ferrari - men klarade sig mirakulöst nog utan skador.

- Äsch, det såg värre ut än vad det var, säger han.

Foto: L'EQUIPE
klarade sig Michael Schumacher har varit med om mycket - men han har aldrig voltat med en formel 1-bil. Men trots att han gjorde det under träningen inför tidskvalet så noterade han den tredje snabbaste tiden på Albert Park i Melbourne.

Det var i slutminuterna av gårdagens första träning inför Australiens GP som den läskiga olyckan inträffade.

Schumacher bromsade för kraftigt inför den sjätte kurvan på Albert Park och däcken tappade fästet.

Hans nya Ferrari F2001 sladdade av - och voltade.

- Det var obehagligt. Jag har inte slagit runt med bil förut och vill helst slippa uppleva det igen. Men bilen voltade mjukt i sanden och jag har inte ont någonstans, säger Schumacher, som kunde kliva ur bilen helt oskadd.

Kritiserade banan

Kanske räddades han av årets tuffare säkerhetskrav, framförallt på störtbågen som skall skydda förarens huvud om bilen slår runt.

Vid inspektion av banan dagen innan hade Schumacher såsom förarnas säkerhetsrepresentant, anmärkt på nivåskillnad mellan banans asfalt och sandfällan.

En nivåskillnad som kan ha orsakat den våldsamma volten.

När han på presskonferensen efteråt berättar om kraschen, gör han det sakligt, och drar inga paralleller till hans avåkning på Silverstone i fjol som krossade hans planer på en ny VM-titel.

Den olyckan påminde mycket om den som tog Ayrton Sennas liv på Imolabanan 1984. Då åkte Schumachers bil bara rakt fram efter start och målrakan, och kraschade rätt in i skyddsräcket.

Bromsade för hårt

Han klarade sig med benbrott då - nu i Melbourne gick det betydligt bättre.

- Jag fick syn på en gul varningsflagga, just som jag började bromsa. Jag tryckte lite för hårt på pedalen, tappade fästet, sladdade av och voltade i sanden, förklarar han på presskonferensen.

F1-bilarnas säkerhet förbättras ständigt. Dödsstatistiken är ofantligt mycket bättre än för ett par-tre decennier sedan, då sporten i snitt förlorade ett par förare per år.

- Olyckor kommer vi alltid att ha, Men vi har en nollvision att sporten inte skall ta några liv, säger Max Mosley, Internationella Bilsportförbundets (FIA) ordförande.

Det var just i Australien som Mika Häkkinen var en hårsmån från döden efter en krasch för fyra år sedan, men tack vare ett rekordsnabbt ingripande från tävlingsläkaren klarade han sig helt utan men.

Schumacher tog också olyckan med ro, och räknar med att det inte kommer påverka hans fart på söndag.

Han kommer att satsa lika hårt som vanligt på snabbast kvaltid - och seger.

- Men jag vill helst slippa uppleva en volt igen, säger han.

Thomas Lindberg