I år ska ingen bräcka Kenny

Cart-premiär i morgon - nu väntar svensken på sin första delseger

SPORTBLADET

I år kan Kenny Bräck skriva svensk racerhistoria. Vinner han Cart-mästerskapet, som inleds i Mexiko i helgen, så har han nått längre än någon landsman i denna bransch.

Därmed inte sagt att Kenny då skulle bli vår främste racerförare genom tiderna. Den rollen behåller Ronnie Peterson, som vann tio formel 1-lopp och blev VM-tvåa, postumt 1978.

Foto: THOMAS LINDBERG
VILL TA FÖRSTA SEGERN Kenny Bräck var fjärde snabbast på den första tidsträningen inför premiärloppet i Cartserien i morgon. Förra året hade svensken vinstchans inför sista tävlingen - trots att han inte hade vunnit ett enda lopp under hela säsongen. I år ska det bli bättring"

Formel 1 förblir kungaklassen. Där finns fler absoluta toppförare och där är professionaliteten längre driven.

Det senare är bland annat en följd av att formel 1-cirkusen omsätter tio gånger så mycket pengar som Cart.

De flesta Cart-förarna siktar - därför - mot formel 1 och en Cart-titel brukar ge chans till en F1-styrning. Så var det för Michael Andretti, för Alex Zanardi och senast för colombianen Juan Pablo Montoya, som i år kör i Williamsstallet.

Men av senaste decenniets Cart-mästare har bara Jacques Villeneuve lyckats ta en F1-titel.

Inte lätt varva ner i Cart

Formel 1-förarna betraktar däremot Cart närmast som en möjlighet att förlänga karriären med några år, när F1-stallen inte längre vill ha deras tjänster.

Det betyder inte att det är lätt att vinna i Cart. I F1 har bara fyra förare - Ferraris och McLarens - realistisk segerchans. I premiären i mexikanska Monterrey i morgon är vinnarkandidaterna ett dussintal.

Kenny Bräck är en av dem. Som nykomling var han i fjol med i slutstriden om titeln, utan att vinna ett enda race - ett rekord i sig. Men nu kan han sitt team, banorna, konkurrenterna och alla de dolda knepen.

- Javisst, men vi har bytt chassi från Reynard till Lola. Det innebär en omställning både för mig och för teamet, säger Kenny, som vill hålla ned förväntningarna.

- Valet av chassi och motor är alltid lite av ett lotteri. Man vet inte på förhand om grejerna blir fullt konkurrenskraftiga. På ovalbanorna verkar vi ligga bra till av testerna att döma. Men på konventionella racerbanor har vi i Rahalstallet ännu inte lärt oss ställa in Lola-vagnen optimalt.

Mycket viktig fingervisning

Ett frågetecken gäller också för stallchefen Bobby Rahals frånvaro.

Rahal är sedan årsskiftet bas för Fordägda Jaguars F1-stall och har överlåtit ledningen för sitt Cart-team till underlydande. Men Jaguarjobbet har också inneburit närmare samarbete med Ford, som levererar motorer till Cart-stallet.

Hur bra det går för Kenny i morgon i Monterrey, blir ett viktigt formbesked.

Att svensken kommer att vara med och slåss i topp i ovalracen kan man räkna med. De två säsongerna i A J Foyts team i IRL-mästerskapet har gjort honom till en utmärkt ovaltaktiker. Men bara 7 av de 21 loppen i mästerskapet avgörs på ovalbana.

- Vi måste vara med i topp även på konventionella banor. Annars har vi ingen titelchans, summerar Kenny.

Thomas Lindberg