Högst - på önskelistan

Efter guldet - nu är Kajsa hetast av alla

SPORTBLADET

Hon är så populär i Idrotts-Sverige att villiga sponsorer kan få svaret "nej, tack".

Hon har en filmstjärnas utstrålning - som alla vill lysa i kapp med.

Kajsa Bergqvist är högst på allas listor.

Även utanför tävlingsbanan.

Foto: JANERIK HENRIKSSON/SCANPIX
ALLA SER UPP TILL KAJSA VM-framgångarna sätter Kajsa Bergqvist i en guldsits - nu "tvingas" hon sovra bland sponsorernas erbjudanden.

Det lyser om höjdhopparen som tog VM-guld i Lissabon.

- Kajsa är precis så som man hoppas att ens egna barn ska vara, säger Christer Wholin, vd för Nordens största bolag i sponsorbranschen, Sponsorservice.

Alla har sett det.

Det är något speciellt med tjejen från Sollentuna.

Inför hela världen flyger 24-åringen över två meter som den enklaste sak i världen.

Briljant.

Hon är rena drömmen

Ingen lämnas oberörd. Men det är något mer.

- Kajsa utstrålar en sundhet och vitalitet som är vackrare än vilken filmstjärna som helst. Det måste vara genetiskt medfött, säger festfixaren Micael Bindefeld, som vet hur man känner igen en stjärna.

Hon är framgångsrik, verbal, sympatisk, lång och blond.

Sponsorernas önskedröm.

- Jag kan inte se någon annan idrottsprofil som är hetare än Kajsa, säger Johanna Söderström, projektledare på Sponsor Strategi & Corp.

Hennes stil är värd miljontals kronor.

Långt mycket mer än de prispengar hon tjänar på sina segrar på arenorna.

- Hon har en utstrålning och ett utseende som gör henne attraktiv för sponsorerna. Jag fattar inte hur hon fått allt, säger Kajsas manager Daniel Wessfeldt.

I dag har hon 14 aktivitetsdagar om året med sponsorer.

Det blir fler.

- Nu måste vi sondera terrängen bland sponsorerna. De enda som är aktuella är de som är beredda att satsa långsiktigt och som vill vara med över OS i Aten 2004. Sen måste det vara samarbetspartners som har produkter som Kajsa kan stå för.

- De måste tycka att det är fan så roligt med höjdhopp. Det är inte skoj om det bara dyker upp en check varje månad och så är de inte ett dugg intresserade av hur det går sportsligt, säger Daniel Wessfeldt.

En klass för sig

Kajsa Bergqvist har tagit en examen i reklam och media i Dallas, USA. Hon vet alltså vad som gäller och sitter gärna med och diskuterar vilka hon ska arbeta ihop med.

Vi har sett henne göra reklam för tuggummi, bilar och försäkringsbolag.

Att vi kommer få se mer av henne är en sak som är säker - hon står i en klass för sig.

Peter Forsberg och Mats Sundin i all ära.

Mot Kajsa Bergqvist har ni ingen chans just nu.

- Hon kan skapa sig ett varumärke som kan hålla under många år framöver. Visar det sig dessutom att hon har kunskaper som kan skapa en andra karriär behöver hon nog aldrig jobba, säger Christer Wholin, vd för Sponsorservice.

- Men det viktigaste är att hon fortsätter vara framgångsrik.

Inga skandaler i sikte

För Kajsa Bergqvist är det bara att fortsätta på den inslagna vägen.

Fler guld och inga skandaler.

Då är hon oslagbar.

Överallt.

Åtta skäl till att alla vill ha henne som dragplåster

Fredrik Larsson, Niclas Johansson

ARTIKELN HANDLAR OM