Nu tar datorn över F1-bilarna

Schumacher: De skickligaste förarna kommer fortfarande vinna

SPORTBLADET

Datorerna revolutionerar formel 1-bilarna.

Antispinnsystem och helautomatisk växellåda. Nya regler - och slutet för sporten?

- Nej, de skickligaste förarna och stallen kommer fortfarande att vinna, säger världsmästaren Michael Schumacher.

Foto: THOMAS LINDBERG
Dataingenjören i Jordanstallet, Fredrik Nyström.

Från och med helgens GP-tävling i Spanien tilllåts antispinnsystem och helautomatisk växellåda.

Det gör bilarna snabbare - och även säkrare.

- Jag tycker att det är bra med antispinnsystem. Det minskar olycksriskerna, särskilt i regn, säger Schumacher.

- Men självklart måste det finnas gränser för hur mycket datorerna får hjälpa till med körningen.

Ändrar för bättre kontroll

Det är inte säkerheten som fått Internationella Bilsportförbundet, FIA, att ändra reglerna.

Skälet är istället att man inte kan kontrollera om stallen fuskar och använder antispinn och växelautomatik. Tekniken går nämligen att gömma i datorerna.

Mest betyder antispinn och växelautomatik kanske i racestarten.

- Olika stall har lite olika lösningar, berättar Fredrik Nyström, svensk dataingenjör i Jordanstallet.

- Men i princip är det så att förarna kör fram till start, lägger i ettan, har vänster fot på bromsen och trampar gasen i botten med högerfoten.

- När starten går släpper de bromsen. Sedan ser dator, antispinnsystem och automatlåda till att bilen accelererar optimalt.

Svår balansgång

Automatlådan sköter också nedväxlingarna, men att styra och bromsa är fortfarande förarens uppgift. ABS-bromsar och antisladdsystem är fortfarande förbjudna i formel 1.

- Det är en svår balansgång för regelmakarna, säger Fredrik Nyström.

- De stora biltillverkarna som är med i formel 1, vill ju gärna att F1-bilarna ska vara minst lika tekniskt avancerade som de personbilar vi alla kör till vardags, säger Nyström.

Det här styr den nya datorn i bilen

Så fungerar systemet i formel 1- bilarna

Thomas Lindberg