För fort - men inte för Bräck

”Jag hade gärna genomfört tävlingen”

SPORTBLADET

LOS ANGELES

Pinsamt.

Tre timmar före start på Texas Motor Speedwaybanan i Fort Worth i går ställdes racingfesten med Kenny Bräck i pole position in på grund av för höga farter.

- Jag hade gärna genomfört tävlingen. Men jag måste givetvis respektera Carts beslut, säger Bräck.

Foto: AP
fartfesten stoppades Kenny Bräck hade pole position och bra chans att ta sin första seger i Cart-serien. Men arrangörerna ansåg det för riskfyllt att starta och ställde in.

När Sportbladet nådde honom på telefon i Texas i natt hade han svårt att dölja sin besvikelse.

Undra på det.

I hans stall var allt grönt inför start.

Värmlänningen hade pole position, en bil som funkade perfekt och han var revanschsugen till tusen efter bakslaget i förra tävlingen i Long Beach, Kalifornien, där han tvingades bryta.

- Jag hoppades in det sista att loppet skulle genomföras, sa han.

Men redan i förrgår kväll insåg han att det kunde bli tufft.

På det obligatoriska förarmötet efter kvalet klagade en rad förare på yrsel och illamående.

G-krafterna på ovalbanan i Fort Worth fick flera av dem att hota med tävlingsbojkott.

- I det läget fanns det tre alternativ. Cart kan sänka topphastigheten med hjälp av regler, förarna kan själva välja att ta det lugnare eller också kan loppet skjutas upp, sa Bräck.

Arrangören: Vi var tvungna

Cartserien valde sent i går eftermiddag det sistnämnda alternativet - till publikens, tv-tittarnas, Bräcks och ett fåtal andra förares stora besvikelse.

Det är nu upp till Cartledningen att förklara för fansen att ökade toppfarter i racingsammanhang inte alltid är något att sträva efter.

- Helt klart är det inte bra för Cart att ställa in race. Men de gjorde vad de kände sig tvungna att göra. Jag förstår att det inte går att ha en handfull förare ute på banan som är svimfärdiga, ser svart-vitt eller drabbas av tunnelseende, sa Bräck.

"Jag gillar när det går fort"

Tidigare har förarna noterat topphastigheter på 364 kilometer i timmen. I Texas klockades de för 372. Den skillnaden räckte för att G-krafterna skulle bli för mycket.

- Själv kände jag inte av det. Men det är olika hur man drabbas, sa Bräck.

- Jag hoppas att tävlingen kommer att köras här längre fram. Jag gillar de höga doseringarna i kurvorna och jag gillar när det går fort.

G-kraften kan göra dig medvetslös

Magnus Sundholm