- Jag vill bli som Schumi

Svenske doldisen siktar mot en plats i formel 1 - tar vägen via Japan

SPORTBLADET

NAGOYA

Längs de breda avenyerna i centrala Nagoya reser sig skyskraporna mot himlen.

Peter Sundberg siktar också dit.

Mot stjärnorna.

- Salo, Irvine och Schumacher tog vägen över Japan. Jag hoppas att dörrarna öppnar sig för mig också, säger 24-åringen som ska bli näste svensk i formel 1.

Foto: BILDBYRÅN
BIG IN JAPAN P eter Sundberg är en doldis i Sverige, men inte i Japan där han via den japanska F3-serien siktar på att bli näste svensk i formel 1.

Tusentals människor kliver av tågen och tunnelbanevagnarna för att låta sina vägar korsas på den gigantiska centralstationen.

Mitt i vimlet av affärsmän och tjejer med klackar höga som Kaknästornet kommer en mellanblond yngling klädd i jeans och

t-shirt lufsande.

Han har seglarskor på fötterna, heter Peter Sundberg och flyttade i slutet av mars till Nagoya för att köra den japanska F3-serien för privatägda Lian.

Den okände svensken slår sig ner på en restaurang i kvarteret och börjar plocka bland bitar av ebi, anago, ikura och chutoro.

Japan är språkförbistringarnas land. Han talar svenska, spanska, italienska och engelska men har ändå svårt att göra sig förstådd. Inte ens hans närmaste man, ingenjören Takashi Kurodo, förstår honom.

Alla siffror rätt

När svensken kommer in i depån pekar han på en lista där det till varje siffra finns en förklaring på både japanska och engelska.

Funderar du på att lära dig japanska?

- Ja, jag har redan börjat plugga på kvällarna. Där har du ju ytterligare en anledning att lära sig språket, säger Peter och nickar mot några tjejer som passerar ute på gatan.

Annars verkar du inte trivas speciellt bra.

- De första dagarna undrade jag vad fan jag gjorde här. I Japan har de enklaste saker blivit komplicerade. För att inte bli frustrerad gäller det att komma ihåg att det är jag som är utlänning.

Han har lärt sig att Japan är ett lika vänligt som omständigt land.

- Frågar jag en japan om vägen frågar han en annan som i sin tur frågar en trejde. Till slut står fem japaner och pratar i en halvtimme innan jag får ett svar. Det skulle gå fortare att prova åt både höger och vänster, säger Peter Sundberg.

En timme senare har han förflyttat sig till teamets vita van, men ämnet är fortfarande detsamma.

- Men det går inte reta upp sig på småsaker, som nu, när jag inte vet vart vi ska för att komma ut på motorvägen, säger han.

Peter hoppar ur bilen och frågar en man efter vägen mot Suzuka, där teamet har sin bas.

- En navigator är det första jag ska köpa när jag vinner ett race. Jag vet inte mer nu, säger Peter när han sätter sig bakom ratten igen.

Köer, köer - och köer

Snart kliver han ur igen, söker hjälp i en vit Mercedes men chauffören ägnar honom inte ens en blick. Efter en timmes resa är han tillbaka där allt började.

Slutmålet, Suzaka, finns ytterligare 35 kilometer och tre timmar bort.

Men Peter Sundberg svär inte över förvirrande vägbeskrivningar och milslånga bilköer. I Japan är vägen mot formel 1 är en ensam resa i snigelfart.

Varför stannar du kvar?

- Jag har fått en chans att visa att jag både kan köra fort och utveckla stallet. Eftersom jag också är teamets telemetrist får jag erfarenhet från båda sidor. På så sätt är det faktiskt mer lärorikt än att köra för ett fabriksteam.

Vad har du för framtidsplaner?

- Den här säsongen ska jag försöka bli bland de fem bästa. Gör jag ett bra jobb finns chansen att jag kommer till ett bra stall i Formel Nippon. Det är då dörrarna börjar öppna sig.

Hur bra är den serien?

- Väldigt stark. (Mika) Salo och (Eddie) Irvine har kört där utan att vinna en enda deltävling. Bilarna gör nästan samma tider som F1.

Stefan Holm