”Det finns inte utrymme för misstag”

Klabbe Nylöf på Assa Abloy skriver på aftonbladet.se

SPORTBLADET

Startdags igen efter ett mycket bra stopp i La Rochelle. Det är en

speciell känsla att komma tillbaks till Europa efter ett varv runt

jorden. Det känns väldigt mycket mer som hemma.

Klabbe Nylöf.

Vi är mer lika än vad vi tror, vi skandinaver, hulliganer, fransoser, spanjorer, tyskar osv.

Och nu ska vi hem! Hem till Sverige. Sträckan går till Göteborg för första

gången i jordenruntkappseglingens historia. Det har varit ett hektiskt stopp med mycket roliga aktiviteter och

middagar, med ostron som paradrätt.

Det är tur att man tycker att det

smakar bra, konstigt vore det väl annars med tanke på att man står i

vattensprayet ombord mestadels av tiden, så vi är vana att insupa saltvatten.

Hem till Stockholm

Jag har hunnit med att åka hem några dagar till Stockholm, vilket var kallasskönt. Åka och bada med min son Alexander på Eriksdalsbadet och leka i parken är otroligt avslappnande. Man kommer så långt från seglarvärlden som det går, vilket är behövligt ibland. Den kommande sträckan kommer att bli en kort och intensiv etapp, där det kommer att vara svårt att segla ikapp om man gör misstag eller får materialskador. Det kommer inte att finnas utrymme för misstag. Det kommer att vara en fin balansgång med att segla explosivt utan att segel och båt går sönder eller för konservativt och vi tappar fart.

ASSA ABLOYs strategi och taktik är rätt enkel; se till att illbruck är bakom och att få så många konkurrenter mellan oss och dem som möjligt. I övrigt kommer det att bli en väldigt komplex etapp med mycket hinder i vägen till slutmålet i Göteborg.

Svår bana

Volvo har lagt ut ett antal olika märken i banan som gör sträckan ännu lite mer komplicerad än vad det skulle ha varit om målet var rakt på. Vi kommer att vara tvugna att hålla oss utanför sjöfartslederna i Engelska

Kanalen, vilket inte är så lätt när man har båtar som har en fyra meter djup köl. Ett redan trångt område har krympt dramatiskt, vi har fått en sträcka på 50 sjömil långt och fyra sjömil brett att segla på genom Engelska Kanalen! Hoppas det inte blir kryss! Sedan kommer vi att vara tvugna att runda några gasplattformar i Nordsjön som man normalt blir bortjagade från av ilskna gasletares kontrollfartyg. Normalt är

inställningen på sjön att försöka att hålla sig så långt borta som möjligt från olje- och gasplattformer, det blir mindre problem så.

Deltagarna nervösa

Under sträckan kommer vi också att hinna med att segla en sväng upp till

Norge och runda en ö som heter Torungen strax söder om Arendal. Många av deltagarna är mycket nervösa. Vi kommer att vara tvugna att segla väldigt nära land och i väldigt grunt omarkerat vatten. När vi fick banbeskrivningen tog vi beslut på att jag skulle åka och rekao mrådet utanför Arendal. Jag fick mycket god hjälp av den lokala seglareliten

och spenderade en dag med karta och kompass för att få en överblick av skärgården. Idag en dag före start känns det som ett mycket klokt beslut. Man vet aldrig vad för förhållanden det kommer att vara när vi kommer dit och rundar.

Det drar ihop sig

Det här är första sträckan som båtarna måste ta hänsyn till grund och bränningar. Det känns tydligt att det börjar dra ihop sig mot slutet och fajten med totalledare illbruck tätnar.

Det pågår lite psykkrig just nu.

Det känns faktiskt som att illbruck är riktigt nervösa trots sin ledning med 8 poäng mot oss på ASSA ABLOY, vi ligger tvåa totalt. Det är många som önskar att få vara först i mål i Göteborg, men jag tror att ASSA ABLOYs besättning har den starkaste viljan just nu. Vi kommer att

göra allt som är lagligt på havet för att få passera Älvsborgs fästning som första båt. Ombord så ser vi fram emot att möta alla kompisar och lokala fans, lokala företag och sponsorer som har hjälpt och supportat oss under vår tränings period i Göteborg och under hela racet.