Gristräning - så blev Emma rekordslaktare

Igelström om satsningen: Jag tränar sex timmar om dagen...

SPORTBLADET

LANDSKRONA

Tack vare gristräning.

Emma Igelström blir Sveriges stora guldhopp i sim-EM.

- Två månader på hösten och två månader på våren. Mjukiskläder på hela dagarna. Bara äta, träna och sova. Mentalt jobbigt men efteråt har jag styrkan som behövs.

En styrka som hon har visat i ute-SM. I går slog hon till med sitt femte svenska rekord - 2.14.79 på 200 m medley.

- Jag är väldigt förvånad. Det här rekordet är det jag minst hade väntat mig att ta eftersom det inte är en specialgren för mig. Därför är det också det roligaste. Kapar jag det med en sekund räcker det till OS-final.

I EM om tre veckor kommer hon inte att simma medley eftersom det blir för många lopp. Koncentrationen blir på specialgrenen bröstsim där hennes fysik ger bäst effekt.

70 kilo i bänkpress

- För att vara tjej är jag nog ganska stark. Jag lyfter 70 kg i bänkpress och 67,5 kg i frivändning. Det är mina maxvikter men jag ligger väldigt nära de tyngderna när jag tränar.

Hennes träningsdos är både fysiskt och psykiskt ansträngande.

- När jag är inne i min hårdaste period tränar jag sex timmar om dagen. Med gristräning menar jag att man under de perioderna inte orkar göra någonting annat. Jag har haft lite svackor mentalt men nu känner jag att jag är tillbaka.

- Det kan bli upp till två mil simning om dagen plus ett styrketräningspass. Den typen av träning passar mig väldigt bra i början av säsongen men den passar absolut inte alla, och alla ska inte göra likadant. En del blir väldigt tunga och uttråkade.

Emma Igelström kör tre-fyra styrkepass i veckan.

- Jag tycker det är fruktansvärt kul. Ett väldigt bra avbrott från all den vanliga träningen. Det blir extra roligt när man har någon som står och pushar på en. Går man till gymet själv blir det lätt att man myglar.

- Jag har kört riktigt hård styrketräning kontinuerligt i ett år nu. Första halvåret tyckte man att det inte hände någonting men sen sa det plötsligt bara pang liksom. Jag blir starkare men bygger inte muskler. Jag ska inte bli större än jag är. Mycket vikter men få repetitioner gör att man får explosiva muskler.

Styrketräningen kompletteras med friidrottsövningar för att förbättra spänst och smidighet.

I april vann Emma Igelström två individuella guld i kortbane-VM i Moskva.

Guldregn i EM"?

- Efter VM har jag haft en tung period både mentalt och kroppsligt. EM har hägrat men det har varit så lång tid dit. Jag har lagt ner väldigt mycket tid på att fokusera på träningen och slå av tankarna som kunde sätta press på mig.

De fantastiska tiderna i SM sätter såklart ännu större press på henne eftersom hon nu blir guldfavorit även i lång bana.

- Jag har inga problem med att simma under press. Pressen utifrån stör mig inte alls. Att starta toppningen inför EM med de här resultaten är helt underbart.

”Gristräningen”

Stefan Alfelt