”Hon representerar den moderna svenska kvinnan: det är stil och klass över allt hon gör”

SPORTBLADET

Varumärket Kajsa Bergqvist är det starkaste i svensk idrott.

– Hon representerar den moderna svenska kvinnan, säger Daniel Wessfeldt.

Själv ser Kajsa inte sig som ett varumärke.

Hon är bara sig själv.

– Jag spelar inte upp något för att marknadsföra mig själv.

Foto: MARIA ÖSTLIN
Kajsa ser till att omge sig med bra rådgivare. Men ytterst är det hon själv som bestämmer. ”Jag vet hur branschen fungerar. Jag har ju varit i den i åtta år nu och fått se mycket. Även om det mesta går på känsla så ligger det jag lärde mig i USA där omedvetet”, säger hon.

Kajsa Bergqvist låter överraskad när hon får reda på resultatet av Sportbladets undersökning.

– Oj, då. Det här med varumärke är inget jag tänker medvetet på hela tiden. Det är mer Daniel som tänker i de banorna.

Daniel heter Wessfeldt i efternamn och är Kajsas agent. Tillsammans med Kajsa och hennes far Gunnar tar Wessfeldt hand om varumärket Kajsa.

– Hon representerar den moderna svenska kvinnan: det är stil och klass över allt hon gör. Hon är fotogenisk och, inte minst, verbal. Kajsa kan gå upp och hålla ett föredrag i en halvtimme på engelska. Hur många kan det av våra idrottsstjärnor? frågar Wessfeldt retoriskt.

Ett fåtal stora sponsorer

Exklusivitet och selektivitet är två nyckelord i marknadsföringen av Kajsa. Hon har bara sex sponsorer.

– Vår strategi är att ha ett fåtal större sponsorer där jag känner att jag kan stå för deras produkter och ge nånting tillbaka. Jag skulle kunna ha 30-40 mindre sponsorer. Men då tappar jag i trovärdighet, säger Kajsa.

– Det ska vara högprofil, inte lågnisch, säger Wessfeldt. Vi vet vad vi vill ha och kan välja. Det är inte alla som kan göra det. Men skulle Coca-Cola komma med ett värstingkontrakt är det klart vi lyssnar.

Kajsas samarbete med sponsorer liknar mer ett partnerskap.

– Det är viktigt att sponsorn får mer än bild och namn. De vill ha fysisk närvaro, säger Wessfeldt.

Lärde sig i USA

Därför är Kajsa med på flera kundträffar och kick-off-evenemang hos sina sponsorer.

– Det är kul att man har personliga relationer med de man jobbar med.

Även om Kajsa tycker att det känns overkligt att prata om sig själv som ett varumärke, är hon väl medveten vad det handlar om sedan hon pluggade marknadsföring i fyra år i Dallas, Texas.

– Men vet hur branschen fungerar. Jag har ju varit i den i åtta år nu och fått sett mycket. Även om det mesta går på känsla så ligger det jag lärde mig i USA där omedvetet.

Enligt Wessfeldt är Kajsa en dröm att jobba med, både för honom och sponsorerna.

– Hon har inte odlat den här imagen. Hon har alltid varit så här.

Och Kajsa smickrar tillbaka:

– Det är väldigt skönt med goda rådgivare. De är ovärderliga, säger Kajsa.

Ingen sprit och cigaretter

Men Kajsa lämnar inte alls över ansvaret.

– Det är jag som bestämmer ytterst. Men de är slussen. En del kan Daniel tacka nej till direkt.

Men ofta snackar Wessfeldt och Kajsa just om vad man ska tacka nej till.

– Det är viktigt att prata om vad man ska hålla sig borta från, säger Wessfeldt. En del fester till exempel som det kan vara lite tvivelaktigt om vem som står bakom. Eller sprit och cigaretter. Eller sitta med i Fråga Olle på tv och svara på hur många gånger man fått orgasm. Det är inte bra för imagen.

För Kajsa handlar det där mycket om känsla.

– Jag försöker hela tiden känna vad som känns rätt.

– Men jag vill också vara med på det jag tycker är kul. Och jag tycker inte det är så kul med lekprogram på tv. Jag vill hellre att det handlar om mitt idrottande.

Och det gör det om man hoppar på drömgränsen 2,10.

”Schysst att de tror på mig”

Sportbladets omröstning på nätet i går visade att 76,7 procent (av 12126 röstande) tror att Kajsa tar världsrekordet i höjdhopp.

– Oj, det var schysst att de tror på mig. Jag har inte trott på det själv förrän i söndags. 2,10 är ingen utopi längre.

Och intresset för höjdhopperskan och varumärket Kajsa bara ökar.

– Jag gjorde intervjuer som jag inte gjort tidigare, till exempel de stora sporttidningarna L’Equipe (fransk) och La Gazetta dello Sport (italiensk), säger Kajsa.

– Vi har några större sponsorer på gång, säger Wessfeldt.

Kajsa tänker sig också en framtid inom marknadsföringen.

– Jag vill verkligen jobba när höjdhoppskarriären är över. Jag har min utbildning som grund och det finns många saker jag vill göra – som det här med events jag redan håller på med hos sponsorerna. Och spela in reklamfilmer, det verkar kul.

Just nu spelar hon in den allra bästa reklamfilmen för varumärket Kajsa Bergqvist: den utspelar sig i verkligheten, på arenor runt om i Europa en sådär 2,10 meter över marken.

Personerna runt Kajsa

Johan Flinck

ARTIKELN HANDLAR OM