Nr 1 - så styr han imperiet

IMG:s chef Lars Sternmarker: Jag ska vara lagkapten - inte diktator

SPORTBLADET

Han spelar tennis en gång i veckan, gillar golf och segling och hade blivit en halvhyfsad fotbollsspelare om inte ett knä gått sönder.

Lars Sternmarker är 49 år.

Och mäktigast i idrotts-Sverige.

Foto: LASSE ALLARD
1. Lars Sternmarker 49 år, Stockholm, vd för IMG:s nordiska avdelning. Inkomst: 916 800 kr. (Taxerad inkomst 2000). IMG i Sverige har ett stall om cirka 120 svenska idrottsstjärnor inom främst golf, fotboll, ishockey och tennis. IMG arrangerar tävlingar och är involverat i produktioner till tv och internet via svenska Tip-TV och globala TWI. Sternmarker är dessutom personlig agent och rådgivare för Sven-Göran Eriksson. Sternmarker och IMG:s nätverk inom alla olika delar av den moderna idrottsbranschen ger insyn, makt och möjlighet att påverka som få kan konkurrera med.

Adressen är som vald för att märkas, mitt i en värld som har sin livsluft i pengar, yta, fart och glamour. Här ligger Spy Bar hand i hand med exklusiva boutiquer, här trängs Östermalms-tanter med slingslickade brats.

Stureplan 6, två trappor.

Det är också här som Mark McCormacks IMG, företaget som sägs omsätta runt 15 miljarder kronor varje år, har sitt skandinaviska säte.

Verkar utan att synas

Och IMG syns helst inte.

De verkar helst utan att synas, men de verkar ändå synas överallt. Är man rådgivare för Zlatan, Annika Sörenstam, Svennis och Mats Sundin blir det så, vare sig man vill eller inte.

Lars Sternmarker skrattar och säger, på västgötsk göteborgska:

- Det viktigaste är att våra klienter och kunder syns, inte att vi gör det.

Han hälsar välkommen med fast handslag, vänlighet, solbränna, humor, vältalighet. Hela paketet.

Lars Sternmarker är en trevlig jäkel.

Han är, vad mer är, svensk idrotts förmodligen mäktigaste man.

- Vad är makt?

Direktör Sternmarker återkommer till frågan flera gånger om, det är som om han vill värja sig från ordet.

- Min uppgift är inte att vara pamp, utan att få alla att verka för företagets bästa. Det är som att vara lagkapten, inte diktator. Vi är 80 personer här som alla fyller sin plats och som var och en besitter kunskaper som inte jag har. Det måste man ha respekt för, säger han, och pausar en sekund.

- Men om vi pratar om makt" Det är klart att vi har en styrkeposition.

Kan göra allt - själva

I den moderna idrottsvärlden finns så mycket pengar att de som vill vara med och dela på dem ser till att knapra på kakan från så många håll som möjligt. IMG gör det kanske bäst av alla. I princip skulle de kunna arrangera en golftävling på deras egen golfbana med deras egna golfspelare, där tv-sändningarna produceras av deras egna produktionsbolag och bevakas på nätet av deras egna journalister.

Vad är det som säger att ni inte missbrukar den makten?

- Om vi gjorde fel skulle vi få en stor smäll direkt, man får inte missbruka sin makt. Om vi organiserar en idrottstävling och vill ha dit en av våra egna klienter - ja, då får den event-ansvarige förhandla med klientens agent. Självklart så kan inte han acceptera att sluta ett sämre avtal för sin klient, vi kan aldrig mörka något för våra klienter. Om någon frångår våra principer blir man inte långvarig i företaget. Man får sparken!

Men finns det inte tillfällen då det blir en intressekonflikt, då er vilja till vinst konkurrerar med sportens intressen?

- Mår sporten dåligt så kan inte vi må bra.

- Nummer ett av det som Mark (McCormack) säger är att "okej, om någon kan peka på något som vi gjort som försämrat för en sport eller för en idrottsman, så få fram det då". Vi tror inte det. Vi har fått saker att hända.

En sak är definitivt klar:

Lars Sternmarker har fått saker att hända.

Tiger, Williams, Sampras...

För 20 år sedan träffade han agentmagnaten Mark McCormack och IMG:s dåvarande europachef Ian Todd för första gången. Fyra år senare, 1987, började han jobba på London-kontoret och resten är en framgångssaga.

Han har varit med och startat golftävlingarna Scandinavian Masters, SAS Invitational och Compaq Open.

Han har blivit Sven-Göran Erikssons manager och affärsansvarige.

Han har slutit avtal med nästan alla världens ledande idrottsorganisationer; OS, NHL, NFL, Wimbledon, British Open"

Han har medverkat i avtal för superstjärnor som Arnold Palmer, Tiger Woods, Wayne Gretzky, André Agassi"

Han har skaffat sig en titel som är lika lång som tung: Senior International Vice-President.

Han har blivit chef för en enorm organisation.

- Jag kom hit och öppnade ett kontor i Sverige 1988, med några tennisspelare och golfare. Nu har vi 120 idrottsklienter. Då var jag ensam här, nu är vi 80 personer, säger Sternmarker.

Från Sverige har han, tillsammans med agenter som Claes Elefalk och Anders Carlsson, tagit ett stort grepp om ishockey, golf, tennis och fotboll, både internationellt och nationellt.

- Klientbiten är McCormacks hjärta, och den syns mycket beroende på de profiler vi jobbar med. Som Tiger Woods, Annika Sörenstam, systrarna Williams, Pete Sampras"

Så ser arbetet ut för den multinationella bjässen IMG.

I foajén på Stureplans kontoret trängs Leonardos signerade fotbollsskor med Mats Sundins hjälm och ett lagfoto där Lars Sternmarker och Claes Elefalk tagit plats brevid alla NHL:s största legendarer.

- Kolla vilka lirare", säger Sternmarker och skrattar.

En gång i tiden var han en skaplig fotbollsspelare i division IV (Skepplanda), och egentligen skulle han blivit gymnastiklärare.

Det blev inte så, en knäskada satte stopp.

"Ett underbart jobb"

Lars Sternmarker skrattar åt det också.

- Det här är ett underbart jobb, säger han. Jag har fått vara med Annika Sörenstam sedan hon blev proffs och behövde hjälp, tills hon blev bäst i världen. Det är fantastiskt att få vara med om en sådan resa.

IMG står med händerna i svensk idrotts alla syltburkar samtidigt; media, stjärnorna, tävlingarna, tekniken. Inget talar för att greppet kommer att försvagas, som det gjort för börsnoterade mediakonglomerat som KirchMedia och ITV.

Mark McCormack ligger fortfarande i koma på ett sjukhus i New York, men hans imperium står starkt.

Pengar, stjärnor och medialt inflytande är makt även i sportens värld.

2003 finns ingen i Sverige som har mer av det än Lars Sternmarker.

International Management Group

Simon Bank