Ferrari är starkare än någonsin

Nya kvalsystemet är bra - förarna tvingas ge allt de har

SPORTBLADET

I morgon går startskottet för årets första Grand Prix. I helgens lopp i Melbourne får vi en försmak på hur pass väl de olika stallen förberett sig under vintern.

De har åkt i skytteltrafik mellan Barcelona och Valencia sedan testuppehållet i november. Och testkörningarna har varit lika oförutsägbara som vanligt.

En sak verkar i varje fall säker. Ferrari, som använder sig av fjolårsbilen de inledande loppen, är starkare än någonsin.

Foto: AP
Röda armén - i år igen? Sportbladets nye F1-krönikör Björn Wirdheim tror att Ferrari kommer att dominera Formel 1-cirkusen även i år. Men nya regler kan bädda för fler omkörningar, och en förare som är sugen på att slå sig in i det röda blocket är Juan-Pablo Montoya. "Hade vi den bilen skulle vi förmodligen kunna vinna mästerskapet vi med", säger han.

De nya ett-varvs-kvalen sätter extra press på förarna. Det är inte lätt att åka ut och leverera med bara utvarvet i ryggen. Jag var i början skeptisk till idén eftersom det såg ut som att det skulle komma att handla ännu mer om taktik och ingenjörernas arbete i depån när man även bestämde sig för att inte tillåta tankning mellan kvalet och loppet.

Det kändes som om udden på det nya systemet försvann. Men efter att ha sett gårdagens första kval skaffade jag mig en annorlunda uppfattning. Det nya kvalsystemet är bra. Förarna tvingas ge allt de har under ett varv på fredagen och ett på lördagen.

Under den första tidsträningen är bilarna som vanligt i kvaltrim men på lördagen så måste man se till att det finns tillräckligt med bensin i bilen för att klara av den första "stinten" i loppet.

Spännande kval

Det blir spännande att se förarna kämpa under lördagarna med bilar som är långt ifrån optimerade. FIA har lyckats med vad de föresatt sig och skapat en ytterst spännande kvalsituation.

Man har dessutom ökat exponeringen för stallen. Intressant är det också eftersom det ger oss åskådare en chans till en direkt jämförelse mellan de olika förarna.

Själva loppen kommer därmed också att bli mer krävande, förarna har förhoppningsvis inte längre råd att vänta in ett depåstopp för att försöka vinna en placering.

Under de inledande loppen när stallen experimenterar med olika depåstrategier så kommer vi att få sen en hel del variationer. Kanske, kanske kan det även leda till lite mer omkörningar.

Tyvärr så medför det nya systemet också att kvalstatistiken blir ointressant. Tidsträningarna får en slags ny funktion och det läggs inte längre lika stort värde vid en Pole Position.

Bland årets nykomlingar märks bland annat fjolårsmästaren i CART, Christiano da Matta som tävlar för Toyotastallet. Han gjorde ett väldigt starkt intryck på mig jämfört med de övriga nya förarna under fredagens kvalkörning.

Stora misstag

Christianos varv såg oerhört balanserat ut samtidigt som han var väldigt snabb i de två första sektorerna. Brasilianaren har aldrig kört på banan tidigare men gav ett bra förstaintryck. Till skillnad från de övriga nykomlingarna som satte alldeles för stor press på sig själva.

Firman, Pizzonia och Wilson satsade alldeles för hårt vilket ledde till stora misstag och förlorad tid. Med lite mer erfarenhet lär sig säker da Matta att sy ihop alla sektorerna till ett helt varv och då kommer han att kunna utmana sin långt mer erfarna stallkompis, Olivier Panis.

1996 flyttades Australiens Grand Prix från Adelaide till Albert Park i Melbourne. Loppet har blivit ett av de mest publikfriande och uppskattade på kalendern.

60 procent av varvet körs med full gas. Det är alltså en oerhört krävande bansträckning ur effektsynpunkt. Det är också ett av skälen till varför det är så svårt att förutspå en vinnare i det här loppet.

De flesta stallen kör med nya bilar som inte alltid gått igenom alla hållbarhetstester. Vi kan därför räkna med att få se ett större bortfall som ett resultat av mekaniska problem. Dessutom är det ju årets första Grand Prix som förarna gått och väntat på sedan avslutningen i Japan förra året.

Vi kommer säkert att få se en del överoptimistiska manövrar. Kort sagt: Det blir en väldigt intressant helg, det finns stora förutsättningar för ett spännande lopp!

Björn Wirdheim ([email protected])