”Sportbladet – det bästa som hänt”

Forskare hyllar tidningen: Den breddade och fördjupade bevakningen

SPORTBLADET

För tre år sedan föddes en idé som skulle förändra svensk sportjournalistik i grunden.

– Sportbladet är det bästa som hänt svensk sportjournalistik, säger Ulf Wallin, universitetslektor och medieforskare.

Foto: Magnus Wennman
Chefredaktör Anders Gerdin och sportchefen Lasse Östling.

I dag är det svårt att ens tänka sig hur det såg ut för bara tre år sedan. Sportsidorna fick en undanskymd plats i tidningarna, ofta var de bara fyra-fem till antalet. Ibland ännu färre.

Och nu?

Ja, en rosa liten bäbis har skrikit så att hela Mediasverige vaknade till liv och insåg sportens värde, sportjournalistikens värde.

– Sporten hade egentligen vuxit sig ur det trånga formatet, förpassad långt bak i tidningen, redan 1997-98. Vi hade kunnat starta Sportbladet redan då med tanke på sportintresset, så när vi kom ut den 8 maj 2000 var behovet enormt stort av en daglig sporttidning i Sverige, säger Lasse Östling, sportchef på Sportbladet.

”Utvecklingen är otrolig”

Det märktes, succén var omedelbar och enorm. Och i Göteborg jublade en akademiker och före detta journalist som efterlyst en analytisk och mer kunnig sportjournalistik:

– Utvecklingen är otrolig, Sportbladet breddade och fördjupade sportbevakningen på alla sätt. Andra tidningar rycktes med, säger Ulf Wallin.

Han är lektor vid institutionen för Journalistik och Masskommunikation (JMG) vid Göteborgs Universitet, och har följt utvecklingen i svensk sportbevakning noggrant. För fem år sedan gav han ut studien ”Sporten i spalterna”, som avhandlade dagspressens sportbevakning under 100 år.

– Då hade journalistiken gått i stå, den baserades mest på meningslösa uttalanden av idrottsstjärnor, säger Ulf Wallin. Sportbladet kom med fördjupning, nya grepp och historik och statistik. Det senaste jag såg var den här indextabellen till fotbollsallsvenskan.

Gerdin snart övertygad

Aftonbladets chefredaktör Anders Gerdin, själv gammal sportjournalist, var tveksam inför starten – skulle det verkligen gå att fylla en daglig bilaga med vettigt innehåll, även när det var lågsäsong?

Efter några månader var han övertygad.

– Vi skapade en helt ny sportjournalistik. Sportbladet behandlar det som hänt och det som ska hända, med fördjupning och förklaringar, med bra skribenter och bra profiler. Det har betytt mycket för Aftonbladet, säger han.

Erkännandet kom snabbt från dem som läser tidningen – och från dem som tidningen handlar om.

– De rosa sidorna är det första man öppnar när man läser tidningen. Man glömmer snabbt att det inte var så förut, nu skulle det kännas konstigt att behöva bläddra bak till några få sidor om sport, säger Jörgen Jönsson.

Han är lagkapten i Tre Kronor, en av dem som Sportbladet bevakat mest sedan tillkomsten.

– Jag minns när vi fick nästan en hel bilaga om oss när vi hade framgång. I bilagan finns det plats att utveckla resonemang mer, jag tror folk tycker det är roligare att läsa mer om vad som händer, säger han.

Östling: Vi är aldrig nöjda

Sportchefen Lasse Östling är glad över berömmet – men inte nöjd med ”sin” tidning.

– Vår främsta styrka är kanske att vi aldrig stannar upp och är nöjda med det vi gjort, säger han.

– Vi vill istället alltid komma på nya idéer, nya tidningar och nya grepp, saker som aldrig gjorts tidigare. Ibland får man ståpäls av den enormt kreativa redaktionen och alla superproffs som finns här, men det säger man tyvärr alldeles för sällan. Skryt är inte vår bästa gren, men vi har väl tagit igen det med den här artikeln, antar jag?

Ensamma om rosa färgen

När RF:s, Sisus och SOK:s organ ”Svensk Idrott” i veckan kom ut med sitt jubileumsnummer (100 år) ägnas ett särskilt kapitel åt sportjournalistik. Där står det bland annat att ”år 2000 införde Aftonbladet en egen daglig sportbilaga och det anses som en milstolpe i utvecklingen av sportjournalistiken”.

Och enligt Lasse Östling finns det ett tydligt tecken på att Sportbladet verkligen har fört utvecklingen framåt:

Kopiorna.

–  Vi har kopierats av konkurrenter i nästan alla grepp och idéer. Men den rosa färgen får vi vara ensamma om. Ibland blir det nästan pinsamt hur vi plagieras, men jag antar att vi får ta det som ett bevis på det Wallin säger: att Sportbladet lyckats förändra sportjournalistiken.

Sportbladet ([email protected])