Kenny Bräck femma i comebacken på Mantorp

- Allt gick bra tills jag tappade den där plastflärpen

SPORTBLADET

Mantorp

Det var Den besvikne, Den lycklige och Den luttrade.

Alla körde de samma race på Mantorp Park på lördagen.

- Allt gick bra tills jag tappade den där plastflärpen, sade Kenny Bräck.

Det var han som var den luttrade.

Han vet att små tuvor ofta stjälper stora lass. Små, irriterande detaljer med besvärliga konsekvenser.

Hans lopp på Mantorp var ett gott men trist exempel.

Bräck, som gjorde tävlingsdebut igen efter den hemska kraschen i USA för elva månader sedan, startade i Carrera Cup och hade bra koll på läget några varv.

Då lossnade "flärpen". Eller mera korrekt den svarta läpp i plast som sitter under fronten på tävlings-Porschen och hjälper till att skapa tryck ner mot vägbanan.

Den är inte dyr, den går inte att justera och den är inte komplicerad. Men den är viktig.

- När den föll av blev bilen hemskt understyrd, säger Bräck.

Blev omkörd

Han, som ville köra om motståndarna blev i stället själv omkörd. Till slut kom Bräck femma.

De andra två i racet då, Den lycklige och Den besvikne?

Jo, den sistnämnde, Fredrik Ros, small in i en framförvarande bil redan under uppvärmningsvarvet. Det var inte ens tävling.

Ros, som hade hoppats kunna fajtas om totalsegern i Carrera Cup, var borta.

Det gav Den lycklige, Robin Rudholm, läge för att jubla.

- När jag såg Ros bil begrep jag att nu var det klart om jag inte dummade mig, sade Rudholm och njöt av sin chans att ta totalsegern utan större besvär.

Rudholm trea

Rudholm kom trea i loppet och var dessutom den förste som körde förbi Kenny Bräck, när dennes bil hade tappat "flärpen".

Bräck har en tävling kvar i Sverige innan han åker hem till USA igen och fortsätter rehabiliteringen efter kraschen.

Det är Carrera Cup även under söndagen. Nu förhoppningsvis med alla plastbitar på bilen på plats för Bräck

I STCC, själva huvudnumret den här racehelgen i Mantorp, körde man sista träningen inför söndagens kval och båda finalheat.

Richard Göransson, BMW, var snabbast före Robert Dahlgren. Precis som läget är i tabellen.

Göransson har vunnit åtta race den här säsongen, Dahlgren tre. Hade inte Göransson tappat 25 poäng på två bestraffningar under säsongen, hade han redan varit mästare.

Christer Jönsson/TT