Stjärnlooken som säljer

"En tydlig image är viktigast"

1 av 6
Maria Sharapova.
SPORTBLADET

Ett sexigt utseende säljer.

Men det är inte det viktigaste när idrottsstjärnorna ska ragga sponsorer.

- Det handlar mer om att ha en unik personlighet, säger Niklas Olovzon, varumärkesexpert.

Uefa-presidenten Lennart Johanssons uttalande om hur damfotbollen bör göra för att locka sponsorer har blivit omdiskuterat i hela världen.

- Det är ett känsligt och intressant ämne han berör, säger Niklas Olovzon, varumärkesexpert på kommunikationsbyrån S&B.

Har Lennart Johansson en poäng?

- Det beror på ur vilken vinkel man betraktar det, men uttalandet som sådant är korkat. Kortsiktigt finns det naturligtvis företag som har produkter som är lättare att sälja med en sexig image, men på lång sikt är det frågan om en sport och ett helt landslag kan bygga allt kring en sådan image. De kan lika gärna tappa sponsorer på det.

Olovzon ser dock en utveckling som går mot en ökad fokusering på ett vackert utseende och en sexig image.

- Tittar man på individer, både på dam- och herrsidan, ser man att utseendet och anspelningar på sex blir allt vanligare och viktigare i sponsringssammanhang. Det är ju bara att titta på Beckham och Ljungberg.

"Unik personlighet"

Vad är viktigast för idrottare när de raggar sponsorer?

- Att ha en unik personlighet och en tydlig image. Det spelar ingen roll om man satsar på att vara sexig eller helylle, bara man är tydlig. Anja Pärson har ju aldrig spelat på sex, men är sig själv och oerhört tydlig i sin profil.

Hur ska damfotbollen marknadsföra sig för att locka sponsorer?

- Lyfta fram individen ur kollektivet, kontinuerligt visa upp idrottsliga framgångar och marknadsföra damfotboll som en, inom situationstecken, egen sport.

- Det gäller att hitta det unika, som damtennisen har gjort. Anledningen till att många föredrar damtennis före herrtennis är för att det är fler baslinjedueller och längre bolldueller. I herrtennis är det ibland bara serve, volley och så är bollen över.

Emil Karlsson