”Äntligen är vi på väg”

Svensken Magnus Woxén skriver dagbok om Volvo Ocean Race – bara på sportbladet.se

SPORTBLADET

Nu är det dags att ge sig ut på världshaven igen. För mig är det tredje gången jag är med i en jorden runt-kappsegling.

Eftersom jag har en andraplats från 1997/98 med Swedish Match är siktet givetvis inställt på att vinna.

MAGNUS WOXÉN

Trots att jag är mentalt redo och har haft månader på mig för förberedelser så infinner sig ändå den välkända känslan av att inte vara helt förberedd.

De senaste dagarna har varit stressiga med att få båten klar till start. Men av erfarenhet vet jag att hur lång tid man än har till förberedelser så är man aldrig helt nöjd. Det finns alltid detaljer att rätta till.

Trots allt ska det bli oerhört skön att ge sig ut och börja kappsegla. Alla i besättningen är väldigt angelägna att komma iväg.

Tappade elva kilo

Båten är redo och packad med all utrustning och mat för 25 dygn. Även om det ser ut att bli en snabb segling ner till Kapstaden i Sydafrika är det otroligt viktigt att varje dag få i sig så mycket mat som möjligt för att orka med det fysiska arbetet ombord.

Vid mitt första Volvo Ocean Race tappade jag elva kilo bara på den första sträckan. Det var jobbigt och givetvis gick det ut över orken.

De vanligaste frågorna inför starten har handlat om hur man förbereder sig för att segla denna 70 fotare (cirka 21 meter) med endast tio mans besättning.

Svaret blir att allt kan man inte vara förberedd för. Men en sak vet jag helt säkert; Det kommer att bli jobbigare än tidigare, eftersom båten är större och vi är färre ombord.

Det som gör mig lugn är att framgångsreceptet i långa oceankappseglingar ofta är rutin och det har vi mycket av ombord på Ericsson. Sammanlagt har vi tio i besättningen seglat 25 varv runt jorden.

7000 sjömil väntar

Men rutin och erfarenhet finns hos våra konkurrenter också. Mot oss har vi sex team och hälften av dem har båtar som är väldigt lik vår, med en besättning med lika mycket rutin som vi. Därmed finns det knappast utrymme för felaktiga vägval eller andra misstag. Slappnar vi av det minsta så blir vi frånseglade.

Första etappen ner till Kapstaden ser som sagt ut att bjuda på ganska enkla seglingsvindar, även om prognosen under de första dagarna talar om blåsigt väder. Som tur är ser det ut att bli vind akterifrån. Därmed räknar vi med mycket spinnakersegling och hög fart över de 7000 sjömil (cirka 13 000 km) vi har framför oss.

Fakta: Magnus Woxén

Fakta: Detta är Volvo Ocean Race

Magnus Woxén ([email protected])