Ericsson tvingades gå tillbaka till Kapstaden

”Vi är besvikna”

SPORTBLADET

En havererad hydraulcylinder tvingade svenskbåten Ericsson att avbryta andra etappen av Ocean Race och vända tillbaka mot Kapstaden.

Frågan är om etappen ändå kan fullföljas.

– Vi hoppas det. Det är vår plan A, säger sportchefen Magnus Olsson till TT.

På torsdag morgon väntas Ericsson in till Mossel Bay, väster om Kapstaden, för reparationer. Då kommer Olsson att få veta om det blir plan A eller B som gäller framöver.

Plan A är att fullfölja den andra Ocean Race-etappen, från Kapstaden till Melbourne, med små förhoppningar om någon enstaka poäng. Plan B innebär att bryta etappen, transporteras till Australien och delta i nästa, den mellan Melbourne och Rio de Janeiro.

– Vi ser det som hyfsat rimligt att kunna fullfölja etappen efter reparationer, säger Magnus Olsson.

Efter onsdagens problem var han besviken.

– Det känns inget roligt. Men det är bara att spotta i nävarna och fixa det här.

Säkerheten först

På frågan ”vad hände?” ger Olsson en målande beskrivning:

– Styrbords hydraulcylinder gick sönder. I cylinderhöljet finns något som ser ut som en hockeypuck som åker fram och tillbaka. I hockeypucken sitter en metallstav som åker ut och in i hydraulkolven. I slutänden på metallstaven sitter en gaffel som sitter fast över kölhuvudet. I infästningen mellan gaffeln och metallstaven, som alltså åker ut och in, gick metallstaven av.

Vilket innebär...?

– Hydraulcylindrarna styr kölens svängbarhet. Det hade gått att segla även utan det ena systemet, men vi sätter säkerheten först. Därför återvänder båten till närmaste hamn där det sätts in reservdelar och ses till att det inte händer igen. Förhoppningsvis kan vi så snart som möjligt segla vidare.

Straffsnurr för Amro One

Ericssonbåten låg tvåa på den andra etappen när kölen skadades. Den nya skadan hade ingenting att göra med den kollision som Ericssonbåten var inblandad i när den andra etappen inleddes i måndags. I svag vind kolliderade Ericsson med ledarbåten ABN Amro One och fick skador på mantågstöttan, en slags staketstolpe vid sidan av båten.

Efter kollisionen lämnade både Ericsson och Amro One in protester och argumenterade om vems felet var. Till slut tog Amro på sig felet och straffet i form av en 360-gradig snurr med båten.

TT

ARTIKELN HANDLAR OM