Använd objektiva programledare…

Frank Östergren: I sport-tv-världen är dubbla lojaliteter mer regel än undantag

SPORTBLADET

24 har bytt innebandy- kommentator. Men likväl kvarstår jävet.

Nye kommentatorn är anställd av det företag som producerar sändningarna. Vid samma företag är programledaren anställd och ibland händer det att programledaren intervjuar en känd svensk innebandyspelare. Som också är anställd vid samma företag.

Säger ni bagatell undrar jag vad ni skulle tycka om att Bosse Ringholm intervjuar Göran Persson för SVT:s räkning?

Men så verkar det vara, att när det i politiska och ekonomiska sammahang krävs medial opartiskhet är i sport-tv-världen dubbla lojaliteter mer regel än undantag. Ni träffade ett i går, när fyran sände friidrott från Globen.

A Lennart Julin må vara en jäkel på statistik, men lik förbaskat är han anställd av Svenska Friidrottsförbundet och han har sitt skrivbord på deras kontor. Alla som tror att han i sändning skulle kritisera Friidrottsförbundet räcker upp handen.

I TV4 Plus analyserar Claes Hellgren handboll och i Viasat Sport analyserar Per Stumer basket. Båda följer bisittarens regelbok, den där det står att experten ägnar sin analys åt det som sker i matchen. Förklarar enskilda moment, drar slutsatser, struntar i ”han misslyckades ju i den och den klubben”.

Veckans vinnare än en gång

</7b> är Viasat Sport med sin fotbollssatsning. Coppa Italia, Eredivise, Ligue 1, The Championship och allt vassare magasinet ”Goalshow”.

SVT skryter om att fotbolls-VM kan ses i HDTV-standard. Märkligt bara att det SVT glömde berätta att det kostar tittaren sådär 50 000 kronor för rätt utrustning.

Lite mer handboll; Robert Perlskog och Claes Hellgren gör en utmärkt insats under EM. Antar det beror på att de slipper fyraledningens krav på heja-Sverige-referat.