Superbowl – världens största reklamjippo

26 procent av den amerikanska publiken tittar i första hand för reklamens skull

SPORTBLADET

Färre än hälften av de 90 miljoner amerikaner som bänkar sig framför teveapparaterna på söndag för att se Superbowlfinalen gör det för sportens skull.

Mer än en fjärdedel tycker att reklamen är höjdpunkten med hela arrangemanget.

Det visar en färsk undersökning som comScore Networks gjort med drygt tusen amerikaner inför finalen på söndag. Av de tillfrågade svarade bara 46 procent att de tittade för själva matchens skull, en drabbning som i år går mellan Pittsburgh Steelers och Seattle Seahawks. 18 procent av de tillfrågade satte sig i teveosffan för att umgås med släkt och vänner, medan över en fjärdedel alltså gillar reklamsnuttarna bäst.

Gnuggar händerna

Och det får direktörerna på tv-bolaget ABC att gnugga händerna i förtjusning. I år har de nämligen sålt inte mindre än 60 stycken 30-sekunders reklamsnuttar á nästan 19 miljoner kronor styck till nöjda kunder som Pepsi, Burger King, FedEx, Pizza Hut och Budweiser.

Just reklamen för det amerikanska ljusgula ölet är den snutt som publiken dessutom ser fram mest emot att få se, enligt undersökningen.

Företaget Anheuser-Busch, som står bakom bland annat Budweisers reklam, lämnar inget åt slumpen. Ett femtiotal olika snuttar produceras och testas på fokusgrupper över hela USA. Bara de tio filmer som funkar bäst sänds på Superbowl-söndagen.

Pausmusiken lockar inte

Halvtidsunderhållningen står i år Rolling Stones för. Men bara 53 procent i undersökningen har sagt att de tänker sitta kvar och titta på det åldrade rockbandet.

Men även om sportintresset inte är på topp så har alla tillfrågade naturligtvis en åsikt om vem som kommer att vinna kampen. Två tredjedelar sätter sina dollars på Steelers.

Robert Triches